Savo-Karjalan Koivunlehtipankeilta 50.000 euroa Itä-Suomen yliopistolle

Aika: 18.12.2009

Savo-Karjalan Paikallisosuuspankit tukevat Itä-Suomen yliopistoa lahjoittamalla 50.000 euroa yliopiston rahastoon. Valtion 2,5-kertaisen vastinrahan ansiosta lahjoituksesta kertyy 175.000 euron talletus yliopiston tilille.

Koivunlehtipankkien mukaan oman alueen yliopiston tukeminen luontuu hyvin paikallisesti toimivien pankkien yhteiskuntavastuuseen. Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa toimivat pankit näkevät yliopiston alueen kehityksen moottorina ja henkisenä tukena. Päävastuu yliopistojen rahoittamisesta kuuluu valtiolle, mutta yksityisen puolenkin on tehtävä osuutensa korkeatasoisen koulutuksen ja tutkimuksen edellytysten luomiseksi.

”Kuopion ja Joensuun yliopistot yhdistävät ennakkoluulottomasti resurssinsa ensi vuoden alussa. Pidämme sitä todella kauaskatseisena, ennakkoluulottomana ja järkevänä ratkaisuna sekä tieteen sisällön, että taloudellisten resurssien maksimoinnin kannalta. Tällä tavalla luodaan hyvät edellytykset pärjätä kansainvälisesti kovenevassa kilpailussa niin tieteellisessä tutkimuksessa, kuin opetuksessa. Haluamme omalta osaltamme olla mukana tukemassa tätä kehitystä”, sanovat Siilinjärven Osuuspankin toimitusjohtaja Pentti Kukkonen ja Tuusniemen Osuuspankin toimitusjohtaja Esa Simanainen, jotka luovuttivat lahjakirjan yliopistolle lahjoituksessa mukana olevien pankkien puolesta.

Yliopiston omaksi tehtäväksi jää suunnata tieteellinen opetus ja tutkimus palvelemaan mahdollisimman hyvin sekä omaa toimialuetta, että koko Suomea. Tieteessä ja Suomen kehittämisessä tarvitaan monipuolista sisältöä yliopistojen osalta. Lahjoittajien mielestä on epäoleellista yrittää erotella tiedekuntia sillä perusteella, että jokin niistä olisi selvästi toista tärkeämpi.

Pankin näkökulmasta kysymyksessä on hyvin pitkän aikavälin sijoitus, jonka uskotaan varmasti edistävän välillisesti pankin asiakkaiden ja muiden itäsuomalaisten hyvinvointia sekä alueiden menestystä.

Savo-Karjalan Paikallisosuuspankkeihin kuuluvat Joroisten, Keiteleen, Kiuruveden, Lapinlahden, Siilinjärven, Tuusniemen, Vieremän ja Pyhäselän Osuuspankit. Pankkien yhteenlaskettu asiakasmäärä on n. 75.000 asiakasta, talletuksia pankeilla on yhteensä 718.820 milj.euroa ja luottoja yhteensä 678.470 milj.euroa. Pankkien vakavaraisuus on erinomainen n. 21,0 %.

Pentti Kukkonen, toimitusjohtaja, Siilinjärven Osuuspankki, 044 754 4202
Esa Simanainen, toimitusjohtaja, Tuusniemen Osuuspankki, 050 3675910
Matti Uusitupa, rehtori, Kuopion yliopisto, 0400 615 661

Kuva lahjoitustilaisuudesta on ladattavissa osoitteessa http://www.uku.fi/hallinto/viestinta/lahjoitus_2_18122009.jpg