Savilahden kampusalueen esisopimus allekirjoitettiin

Aika: 16.12.2009

Savilahden kampusalueen esisopimus on allekirjoitettu. Kuopion Savilahteen rakennetaan toimitilat Itä-Suomen yliopiston hammaslääketieteen opetukselle ja Savonia-ammattikorkeakoulun eri toiminnoille. Savonian toiminnot sijoittuvat Savilahden kampukselle siten, että kokonaisuus muodostaa tulevaisuudessa kilpailukykyisen ja vetovoimaisen oppimis- ja tutkimuskampuksen.

Sopimuksella sovitaan rakennushankkeen ensimmäisen vaiheen suunnittelusta ja hankevalmistelusta sekä toisen vaiheen suunnittelun ja hankevalmistelun pääperiaatteista. Ensimmäisen vaiheen tilat sijoittuvat Itä-Suomen yliopiston nykyisen Canthia-rakennuksen läheisyyteen. Rakennus liitetään sisäkulkuyhteydellä Canthia-rakennukseen.

Ensimmäinen vaihe sisältää hammasklinikka-kokonaisuuden, jossa hammaslääkäri- ja suuhygienistiopiskelijat sekä Kuopion kaupungin opetusterveyskeskus yhdistyvät samaan rakennukseen. Kuopion yliopistollinen sairaala vastaa hammaslääkärikoulutuksen klinikkavaiheesta (käytännön työskentelystä eli harjoittelusta klinikassa).

Ensimmäinen vaihe sisältää myös Savonian muut terveysalan toiminnat, jotka siirtyvät Sairaalakadulta. Ensimmäinen vaihe valmistuu vuoden 2012 lopussa.

Toisesta vaiheesta neuvotellaan Suomen Yliopistokiinteistöjen Oy:n kanssa siten, että rakennus valmistuisi 2013 loppuun mennessä. Tämä kokonaisuus sisältää Savonian liiketalouden, matkailu- ja ravitsemisalan sekä tukipalvelujen ja hallinnon tiloja. Uudisrakennus tulisi Itä-Suomen yliopiston Snellmania- ja Studentia-rakennusten väliselle alueelle eli nykyiselle parkkialueelle.

Tarkoituksena on suunnitella eri toimijoiden kanssa tulevaisuuden oppimis-, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioympäristö. Tämä on nimetty OIS-ympäristöksi (Open Innovation Space). Tässä ympäristössä Savonia ja Itä-Suomen yliopiston toimijat tiivistävät korkeakoulujen yhteistyötä hyödyntäen molempien vahvuuksia palvellen samalla työelämää. Toimijoina ovat opiskelijat, korkeakoulujen henkilöstö, tutkijat sekä alueen työ- ja elinkeinoelämä.

Mauno Sievänen, Suomen Yliopistokiinteistöt Oy, toimitusjohtaja, p. 0400 630733
Perttu Vartiainen, Itä-Suomen yliopisto, rehtori, p. 050 3011530
Veli-Matti Tolppi, Savonia-ammattikorkeakoulu, rehtori, p. 044 785 5001
Matti Pulkkinen, Kuopion yliopistollinen sairaala, sairaanhoitopiirin johtaja, p. 017 173590