Kuopion yliopiston tutkijoille apurahoja ja väitöskirjapalkintoja

Aika: 15.12.2009

Kuopion yliopistosäätiön, Antti ja Tyyne Soinisen säätiön sekä Helena Vuorenmiehen säätiön vuoden 2009 apurahat jaettiin 15. joulukuuta. Apurahoja myönnettiin kaikkiaan 36 500 euron arvosta 17 Kuopion yliopiston tutkijalle muun muassa syöpähoitojen, sydänsairauksien, uniapnean, aihiolääkkeiden ja innovaatioprosessin tutkimukseen. Lista apurahojen saajista on liitteenä.

Samassa yhteydessä jaettiin lisäksi Kuopion yliopiston ja Savon Sanomien 2000 euron väitöskirjapalkinnot.

Väitöskirjapalkinto posttraumaattisen epilepsian eläinmallista

Yliopiston johtoryhmä päätti valita loppuvuoden väitöskirjoista ylimääräisen kannustuspalkinnon saajan tohtorintutkintotuloksen edistämiseksi yliopiston viimeisenä toimintavuonna.

Loppuvuoden 2009 parhaaksi ja ansioituneeksi väitöskirjaksi valittiin MD Irina Kharatishvilin väitöskirja Development and Characterization of a Rat Model of Human Post-traumatic Epilepsy.

Kharatishvili kehitti posttraumaattisen epilepsian koe-eläinmallin, jolla voi tutkia pään vamman aiheuttaman epilepsian kehittymistä. Sitä on hyödynnetty selvitettäessä kortikaalisen ja hippokampaalisen vaurion osuutta epilepsian syntyyn. Väitöstyötä on luonnehdittu erinomaisen ansiokkaaksi. Osajulkaisuista kolme on julkaistu alan tunnustetuimmissa kansainvälisissä julkaisusarjoissa. Malli on saanut runsaasti huomiota sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa ja se on otettu monissa tunnetuissa laboratorioissa käyttöön. Palkinto maksetaan rehtorin käyttövaroista.

Savon Sanomien väitöskirjapalkinto mobiilitunnistautumisen kehittäjälle

Savon Sanomien väitöskirjapalkinto jaetaan yhteiskuntatieteiden, kauppatieteiden, informaatioteknologian tai tietojenkäsittelytieteen alalle. Päätoimittaja Jari Tourunen ja rehtori Matti Uusitupa valitsivat palkittavaksi FM Konstantin Hyppösen väitöskirjan Open Mobile Identity: Secure identity management and mobile payments using hand-held devices.

Hyppösen poikkeuksellisen korkeatasoisessa väitöskirjassa kehitettiin matkapuhelinteknologiaan perustuvan luotettavan ja turvallisen, mutta yksityisyyttä varjelevan tunnistautumisen menetelmiä. Tulokset ovat konkreettisia ja käytännöllisiä ja niillä on myös kaupallista ja yhteiskunnallista potentiaalia. Hyppösen palkinto maksetaan Savon Sanomien 20 000 euron lahjoituksesta.

Liitteet: