OLVI-säätiö lahjoittaa 1 miljoonan Itä-Suomen yliopistolle

Aika: 07.12.2009

OLVI-säätiö lahjoittaa miljoona euroa Itä-Suomen yliopistolle. Lahjoitus on yksi suurimmista tähän mennessä yliopistojen varainhankinnan hyväksi tehdyistä lahjoituksista koko maassa.

Ajatus yliopiston tukemisesta syntyi hallituksen jäsenten keskuudessa syksyllä. Kohde tuntui hyvältä ja säätiön toiminta-ajatukseen erinomaisesti sopivalta; vain summan suuruus puhutti hallitusta.

Alkujaan säätiö suunnitteli lahjoittavansa merkittävästi pienemmän summan, mutta lopulta valtion vastinraha innosti suureen sijoitukseen. Säätiön lahjoittamasta 1 miljoonasta kasvaa valtion 2,5-kertoimen ansiosta 3,5 miljoonan potti yliopiston pääomaan.

Myös ajankohta kannusti säätiötä tukemaan yliopistoa. ”Joensuun ja Kuopion yliopistot yhdistämällä syntyvä Itä-Suomen yliopisto luo merkittävän henkisen infrastruktuurin. Se varmistaa alueen kehittymisen kannalta elintärkeiden tutkimuksen ja koulutuksen määrän ja laadun”, sanoo OLVI-säätiön hallituksen puheenjohtaja, varatuomari Heikki Sinnemaa.

OLVI-säätiöllä ei ole mahdollisuutta eikä tarvetta vaikuttaa lahjoituksen käyttöön. Säätiö luottaa Itä-Suomen yliopiston arvostelukykyyn sijoittaa lahjoitettu pääoma ja käyttää sen tuotto siten, että se koituu alueen hyväksi.

OLVI-säätiö on hyvin tunnettu yleishyödyllinen säätiö. Sen perustivat vuonna 1955 Olvin pitkäaikainen toimitusjohtaja ja pääomistaja, teollisuusneuvos E.W. Åberg puolisonsa rouva Hedvig Åbergin kanssa. Säätiön peruspääomaksi E.W. Åberg luovutti enemmistön omistuksessaan olleesta Olvin osakekannasta. Perustajien ajatuksena oli yhtiön jatkuvuuden turvaamisen ohella tukea tärkeiksi ja arvokkaiksi kokemiaan pyrkimyksiä.

Sääntöjensä mukaan säätiö avustaa lasten ja vanhusten hyväksi tapahtuvaa toimintaa, vähävaraisten nuorten opintoja, kotiseututyötä ja edistää kala- ja maatalouden kehittämistä.

Vuosittain säätiö jakaa useita satoja tuhansia euroja apurahoina, stipendeinä, avustuksina ja palkintoina.

Säätiön hallitukseen kuuluvat Heikki Sinnemaa, Timo Hortling, Wille Riekkinen, Paavo Jauhiainen ja Minna Aronen.

Heikki Sinnemaa, OLVI-säätiön hallituksen puheenjohtaja, puh. 0500-575475, heikki.sinnemaa@dnainternet.net
Matti Uusitupa, Kuopion yliopiston rehtori, puh. 0400-615661