Martta Laineen rahastosta 25 000 euroa Itä-Suomen yliopistolle

Aika: 23.11.2009

Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiön talousneuvos Martta Laineen nimikkorahasto on lahjoittanut Itä-Suomen yliopiston varainhankintaan 25 000 euroa. Lahjakirja allekirjoitettiin 23.11.2009.

Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiössä on talousneuvos Martta Laineen nimikkorahasto. Martta Laine esitti säätiön hallitukselle, että rahastosta osallistutaan Itä-Suomen yliopiston varainhankintaan 25 000 eurolla. Hallitus on hyväksynyt esityksen kokouksessaan lokakuun lopussa.

Lahjakirjan allekirjoitustilaisuudessa olivat mukana talousneuvos Martta Laine, KKES:n toiminnanjohtaja Satu Kokkonen sekä hallituksen varapuheenjohtaja kauppaneuvos Eino Tenhunen.

Yliopiston puolelta lahjakirjan vastaanottajan allekirjoittajina olivat rehtori Perttu Vartiainen ja hallintojohtaja Petri Lintunen.

Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiö

Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiön kotipaikka on Joensuu. Säätiön tarkoituksena on karjalaisen henkisen ja aineellisen kulttuurin tukeminen ja karjalaisten perinteiden vaaliminen maassamme.

Säätiön toiminta-alue on Pohjois- ja Etelä-Karjala. Evakkokarjalaisten kotiseututyötä ja perinneharrastustoimintaa tuetaan heidän nykyisillä asuinalueillaan. Säätiö toteuttaa tarkoitustaan jakamalla apurahoja ja avustuksia, tukemalla tutkimus- ja julkaisutoimintaa ja ylläpitämällä karjalaista perinnettä säilyttäviä kokoelmia ja laitoksia. Säätiö on tukenut muun muassa Joensuun yliopistossa tehtävää humanistista tutkimusta koko yliopiston 40-vuotisen olemassaolon ajan.

Talousneuvos Martta Laine: yliopistolla suuri merkitys

Talousneuvos Martta Laine (syntynyt 3.5.1919) Polvijärvellä on toiminut kauppiaana vuosikymmenten ajan Joensuussa. Hän perusti vuonna 1949 ensimmäisen kauppansa. Eläkkeelle hän jäi vuonna 1994 ja rahaston hän on perustanut Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiöön vuonna 1992. Nimikkorahasto on tukenut erityisesti pohjoiskarjalaisten nuorten kaupallisten aineiden opiskelua. Talousneuvos Martta Laine perustelee lahjoitustaan sillä, että tuleva Itä-Suomen yliopisto – kuten nykyinen Joensuun yliopistokin – on erittäin tärkeä instituutio sivistyksen ja kulttuurin keskuksena, jonka tiedon ja taidon valo heijastuu kauas.
– Paikalliselle väestölle yliopiston läheisyys on houkuttimena yliopisto-opiskeluun. Yliopiston ansiosta pysymme kehityksen mukana myös täällä Pohjois-Karjalassa ja yliopiston olemassaolo lisää merkittävästi myös Joensuun kaupungin arvostusta ja merkitystä.

Säätiön asiamies Satu Kokkonen (013) 12 2155
Talousneuvos Martta Laine (013) 228 290