Osuuskunta eTerveyskeskusta rakentamaan

Aika: 16.11.2009

Pellervo-seurassa perustettiin 13. marraskuuta Suomen Terveys- ja Hyvinvointiosuuskunta. Sen tavoitteena on tuottaa osuuskuntamallisia terveyspalveluja, erityisesti sähköisiä palveluja.

Osuuskunnan perustajien mielestä maamme terveydenhuolto tarvitsee uudistumista. Kunnat eivät resurssien rajallisuuden vuoksi pysty yksin toteuttamaan uudistuksia, joten tarvitaan alueellista, kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä.

Kuopion yliopiston yleislääketieteen yksikössä on vuodesta 2006 ollut käynnissä uuden sukupolven terveyskeskuksen rakentamisohjelma. Kehittämistyön periaatteina ovat terveyden tasavertainen edistäminen, moniammatillinen laatutyö sekä toiminnan jatkuva arviointi, kehittäminen ja koulutus. Perustettu osuuskunta on professori Esko Kumpusalon mukaan tämän työn jatkumoa.

Suomen Terveys- ja Hyvinvointiosuuskunnan jäsenyyttä voivat hakea yksityiset henkilöt, yhteisöt ja säätiöt.

Osuuskunnan tavoitteena on rakentaa ja ylläpitää Suomen kansalliseksi terveydenhuollon portaaliksi eTerveyskeskus sekä siihen liittyviä sähköisiä palveluja.

Osuuskunta toimii myös perinteisten terveys- ja sosiaalipalvelujen sekä uusien hyvinvointipalvelujen tuottajana, rekrytoijana sekä välittäjänä kunnille ja
kuntayhtymille sekä yrityksille ja järjestöille. Se järjestää myös terveyteen, hyvinvointiin ja ammattitaidon kehittämiseen liittyvää koulutusta.

Tavoitteeksi on asetettu myös terveyden ja hyvinvoinnin sekä niihin liittyvän teknologian tutkimus- ja kehittämistoiminta. Pellervo-seuran tiedote osuuskunnasta on liitteenä.

Professori Esko Kumpusalo, Kuopion yliopisto, esko.kumpusalo@uku.fi, p. 0500 577278

Liitteet: