Itä-Suomen yliopisto Intia-keskuksen isännäksi

Aika: 11.11.2009

Pohjoismaisten yliopistojen Intia-verkostoa hallinnoidaan vastaisuudessa Itä-Suomen yliopistolta käsin. Viime vuodet toimintaa on hoitanut Uppsalan yliopisto Ruotsissa. Nordic Center in India -konsortion hallitus päätti tällä viikolla siirtää vetovastuun Itä-Suomen yliopistolle ensi vapusta alkaen. Sopimus on kaksivuotinen. Äänestyksessä Itä-Suomen yliopisto voitti vastaehdokkaana olleen Tukholman yliopiston.

Vuonna 2001 perustettu Nordic Center in India (NCI) on 20 pohjoismaisen yliopiston yhteistyöelin, joka kehittää jäsenyliopistojensa yhteyksiä intialaisiin yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin. Mukana on yliopistoja kaikista viidestä Pohjoismaasta. Sekä Joensuun että Kuopion yliopistot ovat olleet aktiivisia jäseniä jo muutaman vuoden ajan. Uusimpina tulokkaina kiinnostuksensa liittyä mukaan ovat ilmaisseet Turun yliopisto sekä Karolinska Institutet Ruotsista.

Toimintansa alkuaikoina NCI pyrki edistämään erityisesti Intian kielten ja kulttuurin opiskelua sekä henkilövaihtoa. Myöhemmin NCI on laajentanut strategiaansa ja tarkentanut toimintalinjojaan. Perinteisten Etelä-Aasiaan liittyvien tieteenalojen lisäksi Pohjoismaiden ja Intian akateemisen yhteistoiminnan keskeisiksi alueiksi on nostettu ympäristö- ja terveystieteet.

NCI on vuosittain järjestänyt Intiassa useita kuukauden mittaisia tehokursseja pohjoismaisten yliopistojen opiskelijoille. NCI ylläpitää omaa toimistoa ja vierasmajaa Intian pääkaupungissa New Delhissä. Jäsenyliopistojen edustajat ovat voineet tiedustella sieltä suhteellisen huokeaa majoituspaikkaa lyhytaikaisten Intian-vierailuiden ajaksi.

Intialaisia partneriyliopistoja ja tutkimuslaitoksia on toiminnassa mukana lukuisa joukko. Yhteistyötä tehdään sekä koko konsortion piirissä että kahdenvälisesti pohjoismaisten jäsenyliopistojen ja intialaisten kumppaneiden kesken.

Konsortion toiminnanjohtajana jatkaa tukholmalainen PhD Mirja Juntunen. Hän sanoo luottavansa siihen, että asioiden hoito sujuu erinomaisesti NCI:n keskuspaikan siirtyessä Uppsalasta Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampukselle.

NCI:n hallituksen puheenjohtajana on vuodesta 2007 toiminut kansanterveystieteen professori Jussi Kauhanen Kuopion yliopistosta. Kuusijäsenisen hallituksen toinen suomalaisedustaja on professori Paul Lillrank Teknillisestä korkeakoulusta/Aalto-yliopistosta.

Professori Jussi Kauhanen, p 040 55 25 104, jussi.kauhanen(at)uku.fi

Kansainvälisten asiain johtaja, professori Liisa Tahvanainen, p. 050 5417 337, liisa.tahvanainen(at)joensuu.fi