Itä-Suomen yliopiston hallitus selkeyttää yliopiston johtamista

Aika: 11.11.2009

Itä-Suomen yliopiston hallitus selkeyttää Itä-Suomen yliopiston johtamisjärjestelmää. Hallitus päätti 11. marraskuuta pidetyssä kokouksessaan hallintojohtosäännön muutoksista, joista keskeisimmät koskevat hallintokeskuksen johtoa ja rehtorien työnjakoa. Ratkaisu valmistaa yliopistoa tuleviin taloudellisiin haasteisiin, joihin vastaaminen edellyttää johtamisjärjestelmän yksinkertaistamista ja kokonaisnäkemystä hallinto- ja tukipalveluista.

Itä-Suomen yliopiston hallintokeskusta johtaa ja sen toiminnasta vastaa kokonaisuudessaan hallintojohtaja Petri Lintunen. Lintusen toimipaikka tulee olemaan Kuopiossa vuoden 2014 loppuun asti.

Samassa yhteydessä muutettiin palvelulaitosten johtosuhteita niin, että laitosten johtajat raportoivat rehtorille. Rehtorin erillisellä delegointipäätöksellä tietotekniikkakeskuksen johtaja raportoi kuitenkin hallintojohtajalle.

Hallitus vahvisti rehtorin delegointipäätöksen akateemisen rehtorin tehtävistä. Akateeminen rehtori vastaa tutkimuksen, opetuksen ja kansainvälistymisen kehittämisestä, ja hänellä on keskeinen rooli yliopiston tutkimusrahoituksen koordinoinnissa ja innovaatiotoiminnassa. Erillis- ja palvelulaitoksista akateemisen rehtorin vastuualueeseen kuuluvat yliopiston apteekki, kielikeskus, kirjasto ja oppimiskeskus.

”Yhden hallintojohtajan ratkaisu on koko yliopiston ja sen tehokkaan toiminnan kannalta hyvin perusteltu. Se mahdollistaa hallintojohtajalle ja rehtoreille kokonaisvaltaiset toimenkuvat ja selkeät johtosuhteet muuhun organisaatioon ja henkilöstöön. Hallintojohtaja toimii tehtäviensä mukaisesti kaikilla kampuksilla, mutta hänen ensisijaisen toimipaikkansa uudelleensijoittelu turvaa kampushallinnon tasapainon Joensuun ja Kuopion välillä”, sanoo rehtori Perttu Vartiainen.

Petri Lintusen painokelpoinen kuva löytyy osoitteesta: http://www.joensuu.fi/kuvat/painokuvat/petri_lintunen.jpg

Petteri Taalas, hallituksen puheenjohtaja, 050 563 5172
Perttu Vartiainen, rehtori, p. 050 301 1530