Itä-Suomen yliopiston verkkosivut avattu

Aika: 09.11.2009

Itä-Suomen yliopisto
Tiedote 9.11.2009

Itä-Suomen yliopiston verkkosivut on avattu osoitteessa www.uef.fi. Ensimmäisenä on julkaistu uuden yliopiston toimintaa esittelevät pääsivustot. Yliopiston julkiset verkkosivut palvelevat kaikkia yliopiston ulkoisia sidosryhmiä ja yliopistolaisia. Verkkosivut otettiin käyttöön maanantaina 9. marraskuuta.

Uudessa verkkopalvelussa on kiinnitetty huomiosta selkeisiin sivustorakenteisiin ja sivustojen helppokäyttöisyyteen. Uuden yliopiston visuaalinen ilme on nyt näkyvissä myös verkkosivuilla.
Verkkopalveluissa noudatetaan julkishallinnon verkkopalveluille asetettuja esteettömyys-, saavutettavuus- ja käytettävyysnormeja.

Uusilla verkkosivuilla esitellään vuoden vaihteessa toimintansa käynnistävän Itä-Suomen yliopiston toimintaa monipuolisesti. Pääsivut muodostuvat tutkimuksen, opiskelun ja palvelujen sivustokokonaisuuksista sekä yliopistoa esittelevästä Tutustu yliopistoon -sivustosta.

Yksi laajimmista kokonaisuuksista on Hae opiskelijaksi -sivusto. Koulutustarjonnan esittelyn ohella sivustolta löytyy ajankohtaista tietoa yliopistoon hakemisesta ja opiskelijoiden kertomuksia opiskelualastaan. Ajassa-sivusto kokoaa yliopiston uutiset, tiedotteet, väitökset, tapahtumat ja muut jatkuvasti päivittyvät ajankohtaiset aiheet omaksi sivustokseen.

Seuraavana julkaistaan uusien tiedekuntien verkkosivut marras-joulukuun vaihteessa. Yliopiston yksikköjen ja tutkimushankkeiden sivustot julkaistaan vaiheittain loppuvuoden ja ensi vuoden aikana.

Joensuun ja Kuopion yliopistojen verkkosivut ovat edelleen käytössä. Näiltä sivuilta tehdään ohjauksia uusille sivuille. Verkkopalvelut poistuvat vähitellen käytöstä.

Itä-Suomen yliopiston verkkopalvelut täydentyvät, kun marras-joulukuun vaihteessa otetaan käyttöön yliopistolaisten intranet. Yliopiston henkilökunnan ja opiskelijoiden intranet keskittyy sisäiseen viestintään ja mahdollistaa muun muassa työtilojen käyttämisen verkkoympäristössä.

Yliopiston verkkopalvelut on toteutettu avoimen lähdekoodin Liferay-portaaliratkaisulla, jonka yliopiston tarpeita vastaavaksi on toteuttanut Proactum Oy. Proactum on projektinhallinnan ja avoimen lähdekoodin järjestelmien johtava asiantuntija Suomessa.

Verkkosivujen visuaalisen ilmeen on suunnitellut Hahmo Design Oy, joka toteuttanut Itä-Suomen yliopiston muunkin visuaalisen ilmeen.

Yliopistoa esittelevien sivujen sisältöjen suunnittelusta ja toteuttamisesta on vastannut yliopiston viestintäyksikkö yhteistyössä yliopiston eri yksikköjen kanssa.

Viestintäpäällikkö Petri Hynynen, p. 050 407 8996

www.uef.fi