Hilkka Soiniselle Neurologiasäätiön palkinto

Aika: 04.11.2011

Kuopion yliopiston neurologian professori, ylilääkäri Hilkka Soininen on saanut Neurologiasäätiöltä 10 000 euron suuruisen Erkki Kivalo -palkinnon tunnustukseksi ansiokkaasta Alzheimerin taudin tutkimuksesta. Palkinnon saaja julkistettiin valtakunnallisilla Neurologiapäivillä Helsingissä 4. marraskuuta.

Palkintoperusteissa todetaan, että Soininen on tutkimuksissaan lähestynyt Alzheimerin tautia laaja-alaisesti epidemiologian, genetiikan, kuvantamisen ja lääkehoidon näkökulmista.

Hilkka Soininen valmistui lääkäriksi Helsingin yliopistosta vuonna 1975, väitteli Kuopion yliopistossa vuonna 1981 ja valmistui neurologian erikoislääkäriksi vuonna 1983. Hän on toiminut Kuopion yliopistollisen sairaalan kliinisissä viroissa, Kuopion yliopiston tutkijana ja neurologian apulaisprofessorina, Suomen Akatemian tutkijana sekä vierailevana tutkijana Ezio Giacobinin laboratoriossa Illinois’ssa USA:ssa. Hänet nimitettiin Kuopion yliopiston neurologian professoriksi vuonna 1995. Soininen on toiminut Kuopion lääketieteellisen tohtorikoulutusohjelman johtajana vuosina 1999–2006 ja kansainvälisen Marie Curie Early Stage Training Programme-ohjelman johtajana vuosina 2005–2009. Hän on julkaissut yli 400 tieteellistä artikkelia ja ohjannut 28 väitöskirjaa.

Liitteenä on palkinnonsaajan julkistaneen Neurologiapäivien tieteellisen toimikunnan puheenjohtajan, dosentti Seppo Soinilan puhe.

Professori Hilkka Soininen, p. 040 573 5749

Dosentti Seppo Soinila, p. 050 427 2093