Itä-Suomen yliopiston sidosryhmälehti on Saima

Joensuun yliopisto
Kuopion yliopisto

Itä-Suomen yliopiston sidosryhmälehti on Saima

Saima on yliopiston toimintaa, ihmisiä ja saavutuksia esittelevä sidosryhmälehti. Se pyrkii käsittelemään koulutukseen, tutkimukseen ja alueelliseen yhteistyöhön liittyviä aiheita kiinnostavasti, kansantajuisesti ja ihmisläheisesti.

Saima ajattelee isosti, toimii kansainvälisesti ja katsoo menneisyyden asemasta tulevaisuuteen. Kuusi kertaa vuodessa ilmestyvän lehden numeroista kaksi toimitetaan englanniksi. Niiden avulla Saima jakaa ylpeänä alueella luotua osaamista koko maailmalle.

Saima on yliopiston ja Itä-Suomen alueen puolestapuhuja. Se vahvistaa osaamista ja rakentaa itäsuomalaista yhteisöllisyyttä.

Saiman painos on 9 000 kappaletta. Yliopiston opiskelijoiden, henkilöstön ja alumnien lisäksi lehti tavoittaa osoitteellisen jakelunsa ansiosta yhteistyökumppanit, viranomaiset sekä vaikuttajat ja päättäjät alueen lisäksi valtakunnallisella tasolla.

Saiman toimituksen muodostavat Itä-Suomen yliopiston viestinnän ammattilaiset ja numerosta toiseen vaihtuva joukko vapaita toimittajia. Graafisen ilmeen lehdelle on luonut Hahmo Design Oy.

Nimensä Saima-lehti sai tyypillisen nimiprosessin tuloksena. Toimituksessa pohdittiin Itä-Suomen yliopiston kolmea kampusta yhdistäviä tekijöitä. Sellaiseksi osoittautui Saimaan vesistö, jonka johdannainen Saima on.

On sattuma, että Snellman julkaisi 1800-luvulla samannimistä lehteä. Snellman henkilönä ja Saima hänen julkaisemanaan lehtenä sopivat hyvin esikuviksi Itä-Suomen yliopistolle. Kansanvalistus, poikkitieteellisyys ja innovatiivisuus ovat meitä yhdistäviä keskeisiä tekijöitä.

Saima on Itä-Suomen yliopiston ensimmäisiä näkyviä yhteistyön tuloksia. Se ilmentää hyvin mahdollisuuksia, joita koko tiedeyhteisö odottaa yhdistymällä syntyvältä yliopistolta. ”Vahvuutemme yhdistämällä olemme saaneet aikaan monipuolisemman ja kiinnostavamman lehden, kuin kumpikaan kampus yksin”, sanoo päätoimittaja Liisa Hakola.

Liisa Hakola, viestintäjohtaja, Itä-Suomen yliopisto, 040 355 3274

Liitteet: