Karelia Finland Oy lahjoittaa 50.000 euroa Itä-Suomen yliopistolle

Kuopion yliopisto

Tiedote 14.10.2009

Karelia Finland Oy lahjoittaa 50.000 euroa Itä-Suomen yliopistolle

Karelia Finland Oy tukee Itä-Suomen yliopiston varainhankintaa. Teollisuusneuvos Heikki Väänäsen perheen omistama yritys lahjoittaa 50.000 euroa yliopistorahaston pääomaan.

Lahjoituksellaan yritys haluaa osaltaan tukea Itä-Suomen yliopiston kasvua ja kehitystä. Kuopion ja Joensuun yliopistojen yhdistymistä Väänänen pitää erittäin tärkeänä. Näin syntyvä suuri, monialainen yliopisto varmistaa hänen mukaansa koulutuksen korkean tason ja houkuttelee opiskelijoita. Opiskelupaikkakunnalle valmistumisensa jälkeen jäävistä opiskelijoista alueen julkiset ja yksityiset työnantajat saavat osaavaa henkilöstöä ja kunnat veronmaksajia.

Heikki Väänänen haluaa omalla esimerkillään kannustaa kaikkia Itä-Suomen alueen yrityksiä, yhteisöjä ja yksityishenkilöitä osallistumaan yliopiston varainhankintaan. Hän uskoo vahvasti, että alueen elinkeinoelämä ja muut toimijat tuntevat vastuunsa ja saavat lahjoituksillaan kokoon vähintään miljoona euroa, joka takaa valtion tuen 2,5-kertaisena.

Pitkän teollisuusuran tehneen Väänäsen mukaan yliopisto on avaintekijä Itä-Suomen alueen kehittymisessä. ”Menestyvästä yliopistosta hyötyvät kaikki, sillä välittömien hyötyjen lisäksi yliopistolla on laajat heijastusvaikutukset koko alueen hyvinvointiin. Yliopisto varmistaa, että alue pysyy elinvoimaisena”, Väänänen sanoo.

Itä-Suomen yliopiston varainhankinta on hiljalleen pääsemässä vauhtiin. Karelia Finlandin lahjoituksen ansiosta koossa on nyt puoli miljoonaa euroa.

Heikki Väänänen, teollisuusneuvos, Karelia Finland Oy, 040 752 9111
Liisa Hakola, viestintäjohtaja, Itä-Suomen yliopisto, 040 355 3274