Jari Vuoren PUBPRI-tutkimusryhmälle merkittävä Suomen Akatemian rahoitus

Aika: 14.10.2009

Suomen Akatemia on myöntänyt merkittävän 500 000 euron rahoituksen Kuopion yliopiston terveyshallinnon ja -talouden laitoksen professori Jari Vuoren PUBPRI-tutkimusryhmälle. Rahoitus on vuosille 2010–2013. Tuleva tutkimushanke on jatkoa aikaisemmalle Suomen Akatemian rahoittamalle hankkeelle Julkiset, yksityiset ja hybridit sosiaali- ja terveydenhuollon muodot, joka toteutettiin vuosina 2004–2007.

PUBPRI-tutkimusryhmä sai jatkorahoituksen sosiaali- ja terveydenhuollon julkisten ja yksityisten organisaatioiden johtamisen, talouden ja toiminnan vertailuun. Tutkimusryhmässä tehdään paitsi julkisten ja yksityisten sosiaali- ja terveyspalvelutuottajien tehokkuus- ja vaikuttavuusvertailuja, myös kansalaisten palvelukokemusten ja preferenssien vertailua.

Jatkorahoituksen myötä tutkimusryhmässä tarkastellaan erityisesti kansalaisten eri rooleja palvelunkäyttäjinä, kuten potilaina, asiakkaina ja kuluttajina. Tutkimusryhmän tutkijat vertailevat, miten palvelukäyttäjien eri roolit vaihtelevat Euroopassa ja Aasiassa verrattuna Suomeen, ja miten ne vaikuttavat palveluiden tuottamisen muotoihin. Kansainvälisessä vertailussa tutkitaan, miten kansalaisten erilaiset roolit vaihtelevat eri kulttuureissa ja miten ne vaikuttavat palvelujärjestelmän tehokkuuteen. Lisäksi tarkastellaan eri palvelukäyttäjien roolien vahvistamisen yhteyttä palvelutarjontaan. Suomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa ovat mukana Iso-Britanniasta University of Warwick (NHS, National Centre for Involvement) ja Japanista Kibi International University.

Kuopion yliopisto, Terveyshallinnon ja -talouden laitos
Professori Jari Vuori p. 040 750 6940