Rehtori Uusitupa lukuvuoden avajaisissa: Uskallusta luoda uutta

Aika: 03.09.2009

Kuopion yliopiston rehtori Matti Uusitupa pohti lukuvuoden avajaispuheessaan yliopistojen yhteiskunnallista merkitystä ja yliopistojen haasteita yliopisto- ja korkeakoulukentän uudistuessa.

Rehtori Uusituvan mukaan taloudellisen laman keskellä tarvitsemme henkistä voimaa, tulevaisuuden uskoa ja viisautta rohkeisiin ja uutta hyvinvointia luoviin ratkaisuihin. – Itä-Suomen yliopisto on valmis ja sitoutunut laajan Itä-Suomen kehittämiseen. Edustamamme koulutus- ja tutkimusalat ovat vahvasti tulevaisuuteen suuntautuneita. Pitää myös olla uskallusta luoda uutta, Uusitupa totesi.

Joensuun ja Kuopion yliopistot ovat olleet tien näyttäjinä suomalaisen yliopisto- ja korkeakoulukentän uudistuessa. Uusituvan mukaan haasteita riittää tulevaisuudessakin ja yliopistoreformi jatkuu 2010-luvulla.
– On selvää, että Itä-Suomen yliopiston tulee edelleen kirkastaa profiiliaan. Todellinen arkinen yhteistyö kampuksien välillä vaatii määrätietoista johtajuutta ja näkemyksellisyyttä, Uusitupa sanoi.

– Valtiovallan puolelta odotamme, että opetusministeriön kautta tuleva perusrahoitus määräytyy avoimesti tuloksen mukaan. Uusituvan mukaan näin tulisi olla myös strategisen rahoituksen suhteen. – Erillispäätökset voivat olla strategisessa mielessä hyväksyttäviä ratkaisuja, mutta yliopistojen keskuudessa vallitsee myös vahva oikeudenmukaisuuden periaate, josta on pidettävä kiinni.

Uusitupa pohti puheessaan aikuiskoulutuksen haasteita elinikäisen oppimisen näkökulmasta. – Yliopistokoulutuksen eräs ydinalue on myös yleissivistävä koulutus, johon lukiokin tähtää. Yliopistokoulutuksen tulee myös antaa valmiudet kriittiseen ajatteluun ja itsenäiseen työskentelyyn.

Lukuvuoden avajaiset olivat Kuopion yliopiston järjestyksessään 38. avajaiset ja samalla viimeiset, sillä ensi vuonna lukuvuosi avataan osana Itä-Suomen yliopistoa.

Pian päättyvän vuosikymmenen rehtori Uusitupa arvioi olleen Kuopion yliopistolle menestyksellinen. – Yliopiston tuloskunto on hyvä, ja se listataan maailman huippuyliopistojen joukkoon.

Uudet haasteet odottavat, kun Itä-Suomen yliopisto käynnistää toimintansa vuoden vaihteessa. – Itä-Suomen yliopistolla on todellinen mahdollisuus saavuttaa sen strategiset tavoitteensa – olla kolmen menestyneimmän yliopiston joukossa Suomessa ja 200 parhaan maailmassa.

Liitteenä rehtori Uusituvan ja ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtajan Sonja Miettisen avajaisissa pitämät puheet.

Rehtori Matti Uusitupa, 0400 615 661

Liitteet: