Petteri Taalas Itä-Suomen yliopiston hallituksen puheenjohtajaksi

Aika: 19.08.2009

Itä-Suomen yliopiston uusi hallitus on järjestäytynyt valitsemalla puheenjohtajat ensimmäiselle kaudelleen vuoden 2012 loppuun. Puheenjohtajaksi valittiin Ilmatieteen laitoksen pääjohtaja, filosofian tohtori Petteri Taalas ja varapuheenjohtajaksi Pohjois-Karjalan kauppakamarin toimitusjohtaja, maatalous- ja metsätieteiden maisteri Tiina Tolvanen.

Puheenjohtaja Taalas pitää hallituksen keskeisinä haasteina yliopiston toiminnan jatkuvuuden turvaamista ja kehityksen saattamista uudelle uralle.
– Olen sitoutunut tekemään töitä yhdessä muun hallituksen ja yliopiston henkilökunnan kanssa sen hyväksi, että Itä-Suomen yliopisto tulee olemaan enemmän kuin edeltäjänsä kaksi yliopistoa yhteensä, Taalas sanoo.

Puheenjohtajien valinnan lisäksi hallitus päätti ensimmäisessä kokouksessaan käynnistää kahden rehtorin hakuprosessin. Itä-Suomen yliopisto hakee niin sanottua johtavaa rehtoria ja akateemista rehtoria, joista toinen sijoittuu Joensuuhun ja toinen Kuopioon.

Itä-Suomen yliopiston hallituksessa on puheenjohtajat mukaan lukien 10 jäsentä. Uuden yliopistolain mukaan hallituksessa on yliopiston sisäisten jäsenten lisäksi useita jäseniä yliopiston ulkopuolelta. He edustavat muun muassa tutkimusmaailman, koulutuksen, liike-elämän ja johtamisen osaamista.

Hallituksen jäsenet ovat:

Aaltonen Elli, sosiaali- ja terveysneuvos, YTT, dosentti, Itä-Suomen lääninhallitus
Kangas Jyrki, pääjohtaja, MMT, Metsähallitus
Karjalainen Tero, hallintoamanuenssi, Kuopion yliopisto
Kuusela Eeva, lehtori, Joensuun yliopisto
Laakso Hanna, opiskelija, Kuopion yliopisto
Nuutinen Juhani, professori, Kuopion yliopisto
Pakkanen Tapani, professori, Joensuun yliopisto
Sallinen Jussi, opiskelija, Joensuun yliopisto
Taalas Petteri, pääjohtaja, FT, Ilmatieteen laitos
Tolvanen Tiina, toimitusjohtaja, MMM, Pohjois-Karjalan kauppakamari

Petteri Taalaksen painokelpoinen kuva löytyy osoitteesta http://www.joensuu.fi/kuvat/painokuvat/2009/petteritaalas.jpg