Kevyempiä ja kestävämpiä akkuja nanomateriaaleista

Aika: 10.08.2009

Professori Jorma Jokiniemen johtamassa Pienhiukkas- ja aerosolitekniikan laboratoriossa (FINE) Kuopion yliopistossa on käynnistynyt kaksi merkittävää TEKESin rahoittamaa Li-ioniakkujen tutkimus- ja kehittämisprojektia, joissa on mukana sekä suomalaisia että kansainvälisiä yrityksiä ja organisaatioita. Näihin kuuluu European Batteries Oy, joka on perustamassa Varkauteen Li-ioniakkuja valmistavaa tehdasta. Mukana ovat myös Euroopan suurin Li-ioniakkujen valmistaja SAFT ja Nokia.

Projekteissa tutkitaan nano- ja nanokomposiittimateriaalien valmistusta ja käyttöä Li-ioniakuissa. Erityisesti keskitytään parantamaan Li-ioniakkujen anodien energiatiheyttä kehittämällä räätälöityjä, toiminnallisia nanokomposiittimateriaaleja, jotka mahdollistavat entistä pienemmät, kevyemmät akut ja parantavat niiden kestoa. Tämä on tärkeää monissa vaativissa akkusovelluksissa, kuten sähkö- ja hybridiajoneuvoissa, mobiililaitteissa ja kestävän kehityksen mukaisissa energiaratkaisuissa.

Näissä projekteissa sovellettavat tuotantotekniikat perustuvat kaasufaasissa tapahtuvaan hiukkasten muodostumiseen eli aerosolitekniikkaan, joka on ryhmän vahvaa osaamisaluetta. Aerosolimenetelmissä energian ja raaka-aineiden kulutus sekä syntyvän jätteen määrä on vähäistä. Tavoitteena on kehittää materiaaleja, joissa nanohiukkasten korkea aktiivisuus ja suuri ominaispinta-ala yhdistyvät rakenteelliseen vahvuuteen ja hyvään sähkön johtavuuteen. Tämä on ensiarvoisen tärkeää elektrokemiallisissa sovelluksissa, kuten akuissa.

Laboratoriossa tutkitaan lisäksi lääkeaine- ja magneettisten nanohiukkasten valmistusta ja niiden teollisia sovelluksia. Tutkimusryhmä on mukana myös nanomateriaalien turvallisuutta ja terveysvaikutuksia tutkivissa kansallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa.

Professori Jorma Jokiniemi, p. +358 40 505 0668, jorma.jokiniemi(at)uku.fi

Laboratorion kotisivut