Toimintaympäristöjen monitorointi- ja valvontajärjestelmien kehitysalusta -projektille ensimmäinen valvontapilotti Kuopioon

Aika: 03.07.2009

Toimintaympäristöjen monitorointi- ja valvontajärjestelmien kehitysalusta(ToMoVaKe) -projekti on aloittanut ensimmäisen valvontapilotin rakentamisen Pelastusopiston harjoitusalueelle Kuopioon. Hanketta koordinoi Kuopion yliopiston Mikkelissä toimivan Soveltavan ympäristökemian laboratorio ja sen suunnitteluun ja toteutukseen osallistuu Kuopion yliopiston Ympäristöinformatiikan tutkimusryhmä. ToMoVaKe-hanke yhdistää turvallisuus- ja valvonta-alan toimijoita kehittämään kokonaisjärjestelmiä koko ajan voimakkaasti laajeneville turvallisuus- ja ympäristövalvonnan markkinoille. Pelastusopiston harjoitusalue tarjoaa tähän tarkoitukseen ideaalisen toimintaympäristön, sillä alueella järjestettävät pelastusharjoitukset tuottavat päivittäin valvottaviksi onnettomuus- ja häiriötilanteita, joita tosielämässä tapahtuu onneksi harvoin.

Projektin tavoitteena on kehittää yritysten ja tutkimuslaitosten yhteistyöllä turvallisuus- ja ympäristöalan valvontaan liittyviä tuotteita. Tällaisia tuotteita voivat olla esimerkiksi valvontapalvelut teollisuuslaitokselle, valvontajärjestelmiä kriisinhallintaan, antureiden testaus- ja kehittämispalvelut toimittajille sekä turvallisuus- ja ympäristöalan koulutuspalvelut.

Tekesin Turvallisuus-ohjelmaan kuuluvan projektin rahoittaa Tekesin lisäksi Mikkelin Puhelin Oyj ja Savonlinnan Puhelin Oy. Projektin kumppaneina toimivat Pelastusopisto ja Miktech Oy.

Pelastusopiston harjoitusalueelle sijoittuvan monitorointijärjestelmän ja Mikkeliin rakennettavan valvomon kehitysalustan ja kemiallisten tunnistimien toimittajaksi valittiin mikkeliläinen Environics Oy, valvomoiden laiteratkaisuiden ja tärinäantureiden toimittajaksi savonlinnalainen Control Express Finland Oy ja melunmittauksen ja tärinäantureiden toimittajaksi kuopiolainen APL Systems Oy. Järjestelmään tulee lisäksi Environics Oy:n toimittamat Vaisalan sääasemat ja APL Systems Oy:n toimittama Mirasys-videovalvontajärjestelmä. Selainpohjaisen karttakäyttöliittymän ja kehitysalustan paikkatietotoiminnallisuuksien tekemisestä vastaa salolainen Dimenteq Oy. Projektin tavoitteena on tuottaa aidosti avoin monitorointijärjestelmä, jonka avulla voidaan rakentaa erilaisten toimintaympäristöjen jatkuvatoimiseen valvontaan soveltuvia älykkäitä palveluja. Teknisiltä ratkaisuiltaan avoimeen kehitysalustaan voidaan liittää joustavasti uusia mittalaitteita, tuotteita ja ominaisuuksia standardirajapintojen kautta.

Pelastusopiston harjoitusalueelle Kuopion Korvaharjuun rakennettava pilotti tulee olemaan toimintakunnossa ensimmäisten ominaisuuksien testaamista varten jo loppukesästä 2009. ToMoVaKe-projekti kestää vuoden 2010 loppuun ja kehitysalustaa tullaan jatkokehittämään sekä testaamaan Pelastusopiston harjoitusalueen lisäksi myös muissa toimintaympäristöissä. Haemme parhaillaan uusia pilotointikohteita. Pilot-ympäristön tarjoamisesta kiinnostuneita tahoja pyydetään ottamaan yhteyttä ToMoVaKe-projektin vetäjiin.

Professori Mika Sillanpää, mika.sillanpaa(at)uku.fi, GSM 0400 205 215, www.uku.fi/laec/
Projektipäällikkö Heikki Isotalus, heikki.isotalus(at)uku.fi, GSM 040 5680873, www.uku.fi/laec/
Projektipäällikkö Teemu Räsänen, teemu.rasanen(at)uku.fi, GSM 044 716 2337, www.uku.fi/envi/

www.ToMoVaKe.fi