Kari Lehtinen ilmafysiikan ja -kemian professoriksi

Aika: 17.06.2009

Kuopion yliopiston hallitus nimitti kokouksessaan 17.6.2009 tekniikan tohtori, dosentti Kari E.J.Lehtisen ilmafysiikan ja –kemian professorin osa-aikaiseen (50 %) virkaan kutsusta 1.8.2009 alkaen.

Kari Lehtinen on syntynyt 8.2.1967 Tampereella. Hän on valmistunut diplomi-insinööriksi 1992 ja tekniikan lisensiaatiksi 1993 sekä väitellyt tekniikan tohtoriksi 1997 Teknillisestä korkeakoulusta teknillisen fysiikan osastolta. Hänet on nimitetty Helsingin yliopiston fysiikan dosentiksi 2002.

Kari Lehtinen on toiminut mm. assistenttina TKK:lla 1988-1990, tutkijana ja erikoistutkijana VTT:llä 1991-2000 vierailevana tutkijana Kalifornian yliopistossa 1994-1995 ja Minnesotan yliopistossa 2000-2001 sekä tutkijana, yliassistenttina ja yliopistolehtorina Helsingin yliopistossa 2001-2004. Elokuusta 2004 alkaen hän on toiminut Ilmatieteen laitoksen ja Kuopion yliopiston tutkimusprofessorina.

Kari Lehtisen tutkimus kohdistuu pääasiassa ilmakehän pienhiukkasten ominaisuuksiin, dynamiikkaan sekä ilmastovaikutuksiin. Hän on kehittänyt pienhiukkasten teoriaa ja mallinnusmenetelmiä myös liittyen savukaasujen puhdistukseen, nanomateriaalien valmistukseen ja ilmansaasteiden terveysvaikutusten arviointiin.