Uusi LaatuRapu-opas auttaa parantamaan ravun laatua

Aika: 05.06.2009

Rapu on herkästi pilaantuva elintarvike. Kauppaan ja omaan käyttöön tarkoitettuja rapuja on käsiteltävä oikein. LaatuRapu on uusi ravustuksen ja rapukaupan käsikirja, jonka avulla pyytäjä pääsee kohti laadukkaampia raputuotteita.

LaatuRapu -oppaassa käydään läpi ravun käsittelyn kaikki vaiheet saaliista ruokapöytään. Oppaassa esitetään kaupattavien rapujen kokoluokitus sekä mallit ravun kappalehinnan muuttamiseksi kilohinnaksi ja kilokaupan perusteet. Rapusaaliin kasvaessa on rapujen kilokauppa herättänyt keskustelua erityisesti täpläravun osalta.

LaatuRapu -käsikirjan toivotaan edistävän korkealaatuisten rapujen tuottamista myyntiin ja lisäävän luottamusta rapukauppaan.

Käsikirja on Raputietokeskuksen, Kuopion yliopiston ja Kalatalouden Keskusliiton yhteishanke ja se on saanut EU-rahoitusta. Käsikirjaa on jaettu alkutuottajille ja siitä löytyy nettiversio osoitteista http://www.ahven.net sekä www.laaturapu.net

Kari Kilpinen, Kalatalouden keskusliitto, 050 3368 715
Japo Jussila, Raputietokeskus, 040 5428 982