Terveys ja hyvinvointi SHOK edistää hyvinvointia ja liiketoimintaa

Aika: 04.06.2009

Terveyden ja hyvinvoinnin strategisen huippuosaamisen keskittymä (T&H SHOK) ja sen ohjelmat esittäytyivät toukokuun lopussa ChemBio Finland 09 -tapahtumassa Helsingissä. Ensimmäiset ohjelmat käynnistyvät vuoden 2010 alussa. Näitä ovat Aivojen terveys ja toimintakyky, Yksilön terveyden ja hyvinvoinnin älykäs seuranta sekä Ylipaino ja sen terveyshaasteet.

Aivojen ja hermoston kuntoa uhkaavat vammojen ja kasvainten lisäksi rappeuttavat sairaudet. Lisäksi nykyaivoja rasittavat informaatioteknologian vauhdittamina työelämän ja vapaa-ajan yhä kiihtyvät rytmit sekä vajeet palauttavan unen määrässä ja laadussa. – Huipputason akateeminen aivotutkimus sekä useat teknologiaa kehittäneet vientiyritykset antavat hyvän pohjan kehittää uudentyyppisellä yhteistyömallilla menetelmiä ja työkaluja aivosairauksien yksilölle, kansanterveydelle ja kansantaloudelle aiheuttaman taakan keventämiseksi sekä alan liiketoiminnan vahvistamiseksi , kertoo Aivojen terveys ja toimintakyky - ohjelman valmistelusta vastaava GE Healthcare Finland Oy:n tutkimusjohtaja Pekka Meriläinen.

Suomessa on myös erinomainen osaamispohja kehittää uusia älykkäitä työkaluja yksilön hyvinvoinnin ja terveydentilan seuraamiseen. – Yhdistämällä terveyteen liittyvän bio-, nano- ja informaatioteknologian osaaminen diagnostiikan osaamiseen voidaan kehittää nopeita, helppokäyttöisiä ja edullisia mittausvälineitä paitsi terveydenhuollon ammattilaisten, myös yksilön itsensä tai yksilön lähellä toimivien käyttöön, toteaa Yksilön hyvinvoinnin ja terveyden älykäs seuranta -ohjelman valmistelusta vastaava apulaisjohtaja Jouko Haapalahti Orion Diagnostica Oy:stä.

Ylipainoepidemia jatkaa edelleen kasvuaan ja sen aiheuttamat liitännäissairaudet, kuten metabolinen oireyhtymä, aikuistyypin diabetes sekä sydän- ja verisuonitaudit aiheuttavat suurta taakkaa sekä yksilöille että kansantaloudelle. – Yhdistämällä ja soveltamalla ravitsemuksen, diabeteksen ja verisuoniterveyden alueella tehtävää huipputason tutkimusta ja toisaalta vankkaa teknologiaosaamista, voidaan kehittää uudenlaisia tuotteita ja palveluja ylipainon hallintaan, toteaa Ylipaino ja sen terveyshaasteet -ohjelman valmistelusta vastaava tutkimuspäällikkö Katja Hatakka Valio Oy:stä.

Kolmen ohjelman lisäksi keskittymässä on kaksi poikkileikkaavaa kehittämisaluetta, Yksilölähtöiset palvelurakenteen muutokset, joka tehostaa tiedon hyödyntämistä ja uusien innovaatioiden testaamista, sekä Tietoaineisto ja laskenta, joka kehittää syntyvän aineiston hallintaa ja laskentaa.

Terveyden ja hyvinvoinnin toimintatavat saavat uusia muotoja kansalaisten tietotason, tietoteknisten valmiuksien ja ammattilaisten tietojärjestelmien kehittyessä. Oman terveyden laaja-alainen hallinta ja sitä tukevat tietojärjestelmät mahdollistavat uusia rakenteita, tuotteita, palveluja ja toimintatapoja terveyden edistämiseen ja seurantaan, sekä sairauksien
ehkäisemiseen ja hoitamiseen ja seurantaan. – Lääketieteellinen näyttö, terveyshyötyjen tuottaminen ja näkyväksi tekeminen nousevat keskeiseen asemaan sekä omatoimisessa että ammattilaisten tukemassa terveyden hallinnassa”, toteaa kehitysjohtaja Jukka Kirjavainen Tiedolta.

Suomalainen terveys- ja hyvinvointiala sai oman strategisen huippuosaamisen keskittymän (SHOK) huhtikuun alussa. Asiasta päätti työ- ja elinkeinoministeriön strategisen huippuosaamisen keskittymien johtoryhmä. 29 suomalaisen terveys- ja hyvinvointialan yritystä ja yhteisöä perusti keskittymän toimintaa ohjaavan osakeyhtiön 27.5.2009. Kuopion yliopistorahasto merkitsi yhtiöstä 200 osaketta, joiden arvo on yhteensä 10 000 euroa, ja Kuopion yliopiston rehtori Matti Uusitupa valittiin perustamiskokouksessa yhtiön hallituksen jäseneksi.

– Yritysvetoisen valmistelutyön aikana käyty runsas keskustelu yritysten ja tutkimustahojen välillä on avannut aivan uusia näkymiä toimialat ylittäviin mahdollisuuksiin. Näitä päästään nyt viemään entistä tehokkaammin eteenpäin kun toimintaa ohjaava osakeyhtiö on saatu perustettua, toteaa valmistelun johtoryhmän puheenjohtaja, liiketoiminnan kehitysjohtaja Aino Takala Orion Diagnostica Oy:stä.

Valmistelun koordinaattori, toimitusjohtaja Saara Hassinen, Suomen Bioteollisuus ry,
p. 09 17284308 tai 040 5311661
Rehtori Matti Uusitupa, Kuopion yliopisto, p. 0400 615 661