Kuopion yliopisto mukaan Terveys ja hyvinvointi SHOK -osakeyhtiöön

Aika: 29.05.2009

Terveyden ja hyvinvoinnin strategisen huippuosaamisen keskittymän (T&H SHOK) toimintaa ohjaava osakeyhtiö perustettiin 27.5.2009. Yhtiön perustajina on 29 suomalaisen terveys- ja hyvinvointialan yritystä ja yhteisöä. Lista kaikista perustajista on liitteenä. Kuopion yliopistorahasto on merkinnyt yhtiöstä 200 osaketta, joiden arvo on yhteensä 10 000 euroa.

Perustamiskokouksessa nimettiin hallitus:

Antti Ahonen, Elektra Neuromag Oy
Juha Haataja, CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Jukka Kirjavainen, Tieto Healthcare & Welfare Oy
Riitta Korpela, Valio Oy
Pekka Mattila, Finnzymes Oy
Pekka Meriläinen, GE healthcare Finland Oy
Aino Takala, Orion Diagnostica Oy
Hans Söderlund, Valtion teknillinen tutkimuskeskus, VTT
Matti Uusitupa, Kuopion yliopisto
Bill Östman, Thermo Fisher Scientific Oy

Suomalainen terveys- ja hyvinvointiala sai oman strategisen huippuosaamisen keskittymän (SHOK) huhtikuun alussa. Asiasta päätti työ- ja elinkeinoministeriön strategisen huippuosaamisen keskittymien johtoryhmä kansliapäällikkö Erkki Virtasen johdolla.

Keskittymän tavoitteena on edistää yksilön terveyttä ja hyvinvointia ja kasvattaa alan suomalaista liiketoimintaa. Käytännön työ keskittyy kehittämään tuotteita ja palveluja sekä toimintatapoja kansantaloudellisesti tärkeiden sairauksien ehkäisemiseksi ja hoitamiseksi sekä yksilön laaja-alaisen toimintakyvyn ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Tällaisia sairauksia ovat muun muassa ylipaino ja siihen liittyvät sairaudet, aivo- ja psyykkiset sairaudet, syövät sekä tartunta- ja tulehdussairaudet.

– Yritysvetoisen valmistelutyön aikana käyty runsas keskustelu yritysten ja tutkimustahojen välillä on avannut aivan uusia näkymiä toimialat ylittäviin mahdollisuuksiin. Näitä päästään nyt viemään entistä tehokkaammin eteenpäin, kun toimintaa ohjaava osakeyhtiö on saatu perustettua, toteaa valmistelun johtoryhmän puheenjohtaja, liiketoiminnan kehitysjohtaja Aino Takala Orion Diagnostica Oy:stä.

Ensimmäiset ohjelmat käynnistyvät vuoden 2010 alussa. Näitä ovat Aivojen terveys ja toimintakyky, Yksilön terveyden ja hyvinvoinnin älykäs seuranta sekä Ylipaino ja sen terveyshaasteet. Ohjelmat esittäytyvät perjantaina 29. toukokuuta ChemBio Finland -tapahtuman yhteydessä Helsingin Messukeskuksessa.

Valmistelun koordinaattori, toimitusjohtaja Saara Hassinen, Suomen Bioteollisuus ry, p. 09 17284308, 040 5311 661

Rehtori Matti Uusitupa, Kuopion yliopisto, p. 0400 615 661

Liitteet: