Uusitupa rehtorien neuvoston ja uuden yhdistyksen puheenjohtajaksi

Aika: 21.05.2009

Suomen yliopistojen rehtorien neuvosto on valinnut uudeksi puheenjohtajakseen ajalle 1.8.-31.12.2009 neuvoston nykyisen varapuheenjohtajan, Kuopion yliopiston rehtori Matti Uusituvan.

Uusitupa seuraa puheenjohtajana Tampereen yliopiston rehtori Krista Varantolaa, jonka rehtorikausi päättyy heinäkuun lopussa.

Yliopistot perustivat uuden yhdistyksen

Suomen yliopistot ovat perustaneet uuden yhteistyö- ja edunvalvontaorganisaation, Suomen yliopistot (Unifi). Perustamiskirja allekirjoitettiin 19.toukokuuta.

Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin rehtorien neuvoston tuleva puheenjohtaja Matti Uusitupa. Hallituksen jäseniksi valittiin rehtorit Gustav Djupsjöbacka Sibelius-Akatemiasta, Lauri Lajunen Oulun yliopistosta, Matti Pursula Teknillisestä korkeakoulusta, Tapio Reponen Turun kauppakorkeakoulusta, Marianne Stenius Hanken Svenska handelshögskolanista ja professori Krista Varantola Tampereen yliopistosta. Ensimmäisen hallituksen toimikausi kestää vuoden 2009 loppuun.

Uuden yliopistolain myötä yliopistojen autonomia vahvistuu, mikä tuo niille lisää toimintamahdollisuuksia. Yhdistyksen tavoitteena on vaikuttaa
yliopisto-, tiede- ja koulutuspolitiikkaan ja valvoa yliopistojen yhteisiä etuja. Unifi jatkaa rehtorien neuvoston työtä yliopistojen hyväksi.

Rehtori Matti Uusitupa, 0400 615 661
Rehtori Krista Varantola, 040 581 2970