Saastamoisen säätiöltä tukea ilmastonmuutostutkimukselle

Aika: 15.05.2009

Saastamoisen säätiö on päättänyt uudesta Kuopion yliopiston kansainvälisen yhteistyön tukimuodosta. Säätiö lahjoittaa 192 000 euroa yliopiston ilmastonmuutostutkimuksen tukemiseen. Vierailevan ilmastonmuutostutkijan kaksivuotiseen tehtävään kutsutaan ansioitunut ulkomainen ilmastonmuutosasiantuntija.

Säätiön lahjoitus Kuopion yliopiston opiskelijoiden ja tutkijoiden ulkomaisiin opintoihin on tänä vuonna 100 000 euroa. Kaikkiaan 28 perus- tai jatko-opiskelijaa sekä nuorta tohtoria saa apurahan ulkomaisiin opintoihin. Apurahat jaettiin 15. toukokuuta.

Kuluvana vuonna Kuopion yliopistoon on saapunut ensimmäinen Fulbright Saastamoinen -professori, pienhiukkastutkija professori Frank E. Rosenthal Purdue-yliopistosta Yhdysvalloista. Saastamoisen säätiö osallistuu Fulbright Saastamoinen -apurahan kustannuksiin vuosittain 13 500 euron lahjoituksella.

2000-luvun alusta alkaen säätiö on tukenut yliopiston bioinformatiikan tutkimuksen ja koulutuksen kehittämistä. Suurin osa säätiön yli 600 000 euron lahjoituksesta on käytetty bioinformatiikan professuuriin, jota on hoitanut professori Garry Wong vuodesta 2004 lähtien.

Yliopisto ja säätiö ovat keskustelleet myös Kuopion yliopiston pääomittamisesta.

Saastamoisen säätiö on tukenut Kuopion yliopiston kansainvälistä toimintaa yli 20 vuotta yhteensä yli 2,2 miljoonalla eurolla.

Lisätietoja: rehtori Matti Uusitupa, p. 0400 615 661

Tiedot apurahojen saajista liitteinä.

Saastamoisen säätiön apurahojen jakotilaisuudessa vasemmalta Frank S. Rosenthal puolisoineen, Toni Valtanen, Mika Reinisalo, Minna Kaikkonen, Antti Määttä, Tuure Kinnunen, Tatja Piispanen, Henna Moilanen, Kristiina Huttunen, Elina Jarho, Kalesnykas Giedrus, Surendra Pradhan, Jaana Halonen, Jarkko Kettunen, Petri Kokkonen, Essi Kattainen, Leena Pitkänen, Petra Karttunen ja Aarne Sariola.

Liitteet: