Itäsuomalaisten yliopistojen etäkampus avataan Kiinassa

Aika: 15.05.2009

Joensuun, Kuopion ja Nanjingin yliopistojen yhdessä Kiinaan perustama ympäristöntutkimuskeskus avataan maanantaina 18.5.2009. Tutkimuskeskus tulee tuottamaan kansainvälisesti merkittävää tukimusta ja korkeakoulutusta perustajiensa vahvuusaloilla, joita ovat metsä-, energia- ja ympäristöalan tutkimus. The Sino-Finnish Environmental Research Centre (SFERC) -niminen tutkimuskeskus on ensimmäinen suomalaisten yliopistojen Kiinaan perustama etäkampus.

Tutkimuskeskus yhdistää akateemisen tutkimuksen, koulutuksen ja ympäristöasioihin keskittyvän yritysyhteistyön. Keskus tarjoaa kaupallisia mahdollisuuksia erityisesti Kiinassa toimiville suomalaisille ja muille eurooppalaisille yrityksille. Yksi näistä mahdollisuuksista kiinnostunut yritys on UPM Kymmene, jonka Changshun tehdasalue sijaitsee lähellä.

Nanjingin yliopisto tiedepuistoineen on luokiteltu Kiinan korkeatasoisimpien, valtion tukemien yliopistojen joukkoon. Yliopisto on Kiinan aktiivisimpia kansainvälisessä tutkija- ja opiskelijavaihdossa. Uuden tutkimuskeskuksen toiminnan käynnistyessä Nanjingin yliopistosta tulee merkittävä Itä-Suomen yliopiston yhteistyökumppani Kiinassa.
Nanjingin yliopisto sijaitsee Kiinan keskiosissa maan entisessä pääkaupungissa. Yli satavuotiaassa, monitieteisessä yliopistossa on yli 40 000 opiskelijaa. Sen yhteydessä toimii useita instituutteja ja tutkimuskeskuksia. Yhteyksiä muihin tutkimus- ja koulutusorganisaatioihin eri puolilla maailmaa kehitetään määrätietoisesti. Merkittävimpiä esimerkkejä ovat jo vuonna 1986 perustettu yhteinen tutkimuskeskus amerikkalaisen Johns Hopkins -yliopiston kanssa ja saksalaisen Göttingenin yliopiston kanssa perustettu oikeustieteiden tutkimusinstituutti.

Tutkimuskeskuksen avajaisjuhla vahvistaa yhteistyötä suomalaisyliopistojen kanssa. Juhlallisuuksien jälkeen ohjelmassa on kaksipäiväinen tieteellinen konferenssi, jossa tarkastellaan ympäristötutkimuksen ja ympäristöriskien hallinnan haasteita.

Joensuun yliopisto, rehtori Perttu Vartiainen, puh. +358 50 301 1530
Kuopion yliopisto, rehtori Matti Uusitupa, puh.+358 400 615 661

Kuva: SFERC saa syksyllä tilat uudesta ympäristötieteiden tiedekunnan rakennuksesta Nanjingin yliopistokampukselta.