Diabetestutkimussäätiöltä apurahoja kuopiolaistutkijoille

Aika: 14.05.2009

Diabetestutkimussäätiö on jakanut 325 000 euroa 19 tutkijan kesken. Suurin, kaksivuotinen apuraha - 50 000 euroa vuodessa - myönnettiin professori Markku Laaksolle Kuopion yliopistosta tutkimukseen "DNA- ja RNA-analyysi tyypin 2 diabeteksen uusien geenien identifioimisessa". Kuudelle tutkijalle myönnettiin 25 000 euron apuraha, ja lisäksi säätiö jakoi 12 pienempää apurahaa.

- Tähän mennessä on löytynyt vajaa 20 geeniä, jotka lisäävät tyypin 2 diabeteksen riskiä, Laakso kertoo. - Nämä geenit säätelevät lähes yksinomaan insuliinin eritystä. Kuitenkin nämä geenit selittävät vain murto-osan tyypin 2 diabeteksen perinnöllisyydestä. Syynä on muun muassa se, että DNA-mutaatioiden lisäksi geeneissä on niin sanottuja epigeneettisiä muutoksia ja että kromosomiston osia voi joko monistua tai puuttua kokonaan. Lisäksi geenien ilmentymän RNA-tason muutokset vaikuttavat diabeteksen perinnölliseen taipumukseen.

Tutkimusprojektin tarkoituksena on löytää lisää geenivariantteja, jotka lisäävät tyypin 2 diabeteksen riskiä. Tutkimusmenetelmänä käytetään koko genomin kartoitusta yli 500 000 snipillä (Single Nucleotide Polymorphism). Saadut tulokset varmennetaan suuressa väestötutkimuksessa. Tällä kokonaisvaltaisella lähestymistavalla pyritään kartoittamaan geneettisten muutosten merkitystä tyypin 2 diabeteksen perinnöllisyydessä.

Dosentti, FT Marjukka Kolehmainen Kuopion yliopistosta sai 25 000 euron apurahan tutkimukseensa "Terveyttä edistävien ruokavaliomuutosten vaikutus rasvakudoksen geenien ilmentymiseen ja in vivo aineenvaihduntaan".

- Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että terveydelle edulliset ruokavalion muutokset vähentävät tyypin 2 diabeteksen kehittymistä. Emme kuitenkaan tiedä edullisten ruokavaliomuutosten mekanismeista paljoakaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia edullisten ruokavaliomuutosten vaikutuksia rasvakudoksen toimintaan sekä geenien ilmentymisen että aineenvaihdunnan tasolla.

Tutkimuksessa vertaillaan kolmen eri ruokavalion vaikutuksia: A-ryhmän tutkittavat syövät runsaasti kalaa, täysjyväviljaa sekä marjoja, B-ryhmän tutkittavat syövät runsaasti täysjyväviljaa ja ryhmän C tutkittavat välttävät täysjyväviljaa, kalaa ja marjoja ruokavaliossaan. Tutkittavat ovat ylipainoisia henkilöitä, joilla on lievä glukoosiaineenvaihdunnan häiriö sekä kaksi muuta metabolisen oireyhtymän tunnusmerkkiä. Tavoitteena on löytää mekanismeja, joilla nämä ruoka-aineet vaikuttavat kudoksissa. Mekanismien tutkimus voi auttaa löytämään niin sanottuja varhaisia biomarkkereita taudin kehittymiselle ja ruokavaliomuutosherkkyydelle.

Lue lisää Diabetestutkimussäätiön tiedotteesta