Pohjoismaiset yliopistot vahvistavat kumppanuuksiaan Intiassa

Kuopion yliopisto tiedottaa
11.5.2009

Kutsu medialle: Pohjoismaiset yliopistot vahvistavat kumppanuuksiaan Intiassa

Kiina vai kenties sittenkin Intia? Kahdesta idän jättiläisestä Kiina on 2000-luvulla vetänyt maailmalla suuremman huomion puoleensa. Kiina on ollut kilpailijaansa edellä paitsi talouskasvussa myös usealla muulla mittarilla mitaten. Monet yliopistot Euroopassa, Kuopion yliopisto mukaan lukien, ovat viime vuosina avanneet kovalla vauhdilla yhteyksiä Kiinaan.

Intia voi kuitenkin olla pitkällä aikavälillä Kiinaakin kiinnostavampi ja hyödyllisempi kumppani Euroopalle. Näin väittää pohjoismaisten yliopistojen Intia-konsortion NCI:n suomalainen puheenjohtaja, professori Jussi Kauhanen Kuopion yliopistosta. Tälle arviolle löytyy tukea myös eräistä kansainvälisistä arvioista.

Kiinaan verrattuna Intia on talouskehityksessä tullut perässä, mutta vauhti on sielläkin kova. Kauhasen mukaan Intian rikkaus on sen kulttuurinen monimuotoisuus. Intian yliopistoista löytyy valtava määrä todellisia helmiä. Potentiaalia on valtavasti.

Pohjoismaisen Nordic Centre in India (NCI) -konsortion hallitus on koolla Kuopion yliopistolla 13.5. Osanottajat tulevat kaikista viidestä Pohjoismaasta. NCI on 20 pohjoismaisen yliopiston muodostama konsortio, jonka tavoitteena on edistää Intiaan liittyvää tutkimusta ja intialaisten ja pohjoismaisten yliopistojen yhteistyötä. Lähiajan tavoitteina on vahvistaa yliopistojen ja tutkimuslaitosten yhteistyötä erityisesti terveyteen ja ympäristöön liittyvillä alueilla, jotka ovat myös Kuopion yliopiston strategisesti keskeisiä vahvuuksia.

Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tapaamaan NCI:n hallituksen jäseniä ja puheenjohtajaa Jussi Kauhasta ja kuulemaan yliopistojen Intia-yhteistyönäkymistä keskiviikkona 13.5. klo 12.30 Kuopion yliopiston Canthia-rakennuksen kokoussaliin 2053 (2. krs, B-porras, Kansanterveystieteen tutkimusyksikön käytävä).

Kalkutta-projektin perustaja Kuopiossa

Intia ja kehitysmaiden oloissa työskentely kiinnostaa myös lääketieteen opiskelijoita. Lääkäri Sujat Brahmocharyn köyhien äitien ja lasten elinolojen kohentamiseksi käynnistämästä Kalkutta-projektista on tullut suosittu kohde lääkäriopiskelijoiden kansainvälisessä FimSic-harjoittelijavaihdossa. Brahmocharyn IIMC (Institute for Indian Mother and Child) -järjestön toiminta perustuu paljolti vapaaehtoistyöhön ja lahjoituksiin. Brahmochary on tavattavissa samassa tilaisuudessa NCI:n hallituksen kanssa. Lisäksi lääketieteen opiskelija Sanna Kuikka kertoo kokemuksistaan vapaaehtoistyöntekijänä Kalkutta-projektissa.

Brahmochary pitää samana päivänä kaikille avoimen luennon kehitysmaiden lääketieteellisistä haasteista klo 14.15 alkaen Medistudia-rakennuksen luentosalissa ML1. Tilaisuus alkaa kahvitarjoilulla.

Professori Jussi Kauhanen, p. 040-5525104

Opiskelija Johannes Laitinen (Sujat Brahmocharyn vierailun järjestelyt) , p. 050 5366237