Saima-mitali presidentti Martti Ahtisaarelle

Aika: 04.05.2009

Kuopion yliopiston ja Savon Sanomien myöntämän Saima-mitalin sai tänä vuonna presidentti Martti Ahtisaari. Mitali luovutettiin presidentti Ahtisaarelle 4. toukokuuta Suomen kulttuurirahaston Pohjois-Savon rahaston vuosijuhlassa Kuopion Musiikkikeskuksessa. Ahtisaari piti tilaisuudessa palkinnon saajan perinteisen Snellman-luennon, joka on kokonaisuudessaan liitteenä.

Savon Sanomien Kuopion yliopistolle vuonna 1983 lahjoittama, taiteilija Taru Mäntysen suunnittelema Saima-mitali myönnetään vuosittain tunnustukseksi suomalaisen henkisen tai taloudellisen kehityksen kansalliselle vaikuttajalle. Tämän vuoden Saima-mitalin saaja, presidentti Martti Ahtisaari on kansallinen vaikuttaja, mutta myös paljon enemmän. Voi perustellusti sanoa, että Ahtisaaren elämäntyöllä on jo tähän mennessä ollut globaaleja vaikutuksia.

Ahtisaaren panos rauhan ja kansainvälisen sovinnon puolesta on mittava. Hän oli keskeisesti vaikuttamassa Namibian itsenäistymiseen. Kansainvälistä tunnustusta hän on saanut ponnisteluistaan Kosovon konfliktin ratkaisemisessa.

Indonesian Acehin maakunnan kapinallisten ja maan hallituksen rauhansopimus vuonna 2005 ei olisi syntynyt ilman Ahtisaarta. Hän on ollut myös mukana ratkaisemassa ja sovittelemassa konflikteja Pohjois-Irlannissa, Keski-Aasiassa ja Afrikan sarvessa. Ansioistaan Ahtisaari on saanut Nobelin rauhanpalkinnon ja Unescon rauhanpalkinnon. Ahtisaaren työ maailmanrauhan hyväksi jatkuu edelleen.

Pohjois-Savoon Ahtisaarella on kiinteät yhteydet. Hän aloitti koulunkäyntinsä Kuopiossa ja ehti käydä Kuopiossa keskikoulun ennen muuttamistaan Ouluun.

Presidentti Ahtisaarelle luovutettiin juhlatilaisuudessa myös 40 000 euron rahalahja hänen perustamansa Crisis Management Initiative (CMI) -järjestön toiminnan tukemiseen. Lahjoitukseen osallistuivat Savon Sanomat, Kuopion yliopisto, Kuopion ja Varkauden kaupungit, Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri, Pohjois-Savon liitto, Savonia-ammattikorkeakoulu, Alueosuuskunta Promilk, Kuopion kauppakamari, Kuopion Osuuspankki, Osuuskauppa Peeässä, Olvi Oyj, Savon Voima Oyj ja Keitele Forest Oy.

Presidentti Martti Ahtisaaren erityisavustaja Riikka Marjamäki, Crisis Management Initiative, p. 09 4242 8122, 040 848 1769, riikka.marjamaki@cmi.fi

Rehtori Matti Uusitupa, Kuopion yliopisto, p. 0400 615 661

Päätoimittaja Jari Tourunen, Savon Sanomat, p. 017 303 202