Ulkomaiset harjoittelijat yritysten kansainvälistymisen tukena

Aika: 31.03.2009

Pohjois-Savon koulutusorganisaatioiden Intl Practicum -hanke auttaa alueen yrityksiä kansainvälistymään sijoittamalla alueella opiskelevia ulkomaalaisia opiskelijoita ohjattuun työharjoitteluun ja järjestämällä yrityksille kansainvälistymistä tukevaa koulutusta.

Pohjois-Savossa opiskelee vuosittain noin 500 ulkomaista opiskelijaa. Kuopion yliopisto, Savonia-ammattikorkeakoulu, Savon ammatti- ja aikuisopisto sekä Ylä-Savon ammattiopisto tarjoavat Intl Practicum -hankkeessa ulkomaisia opiskelijoita työharjoitteluun eri pituisiksi ajoiksi.

Organisaation tarpeet ohjaavat harjoittelua

Harjoittelija etsitään vastaamaan kunkin organisaation tarpeita sekä opiskelijan kotimaan että koulutustaustan osalta. Tehtävän sisältö määritellään ennen harjoittelijan rekrytointia ja oppi¬laitosten tutor-opettajat etsivät kullekin organisaatiolle sopivan harjoittelijan. He perehdyttävät opiskelijan tehtävään ja ohjaavat tehtävän suorittamista. Tutor-opettaja myös auttaa verotus- ja työsopimusasioissa.

Markkinaselvityksiä ja paikallistuntemusta

Tarjolla on useita opiskelijoita eri maista tekemään kohdemaan markkinaselvitystä pohjoissavolaisessa yrityksessä. Näin voimme hyödyntää opiskelijan paikallistuntemusta kotimaansa markkinoista ja yrityskulttuurista.

Harjoittelijat ovat apuna kansainvälisten asiakkaiden palvelemisessa tai toiminnan kehittämisessä kansainvälisten asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Opiskelijat toimivat käytännön kielitaidon ja kansainvälisen kanssakäymisen aktivoijina.

Kansainvälistymistä tukevaa koulutusta yrityksille

Hanke tarjoaa yrityksille myös englannin kielen ja kulttuurin koulutusta sekä monikansallisen ryhmän ohjaamiseen valmentavaa koulutusta. Englannin kielen perustason ryhmä aloitti tammikuussa. Edistyneille suunnattu ryhmä aloittaa syksyllä 2009. Elokuussa 2010 järjestetään viikon kestävä Englannin kielen intensiivikurssi Oxfordissa. Elokuussa 2009 järjestetään ohjaustaitojen intensiivikurssi. Viikon aikana syvennytään monikansallisen ryhmän ohjaamisessa tarvittavien taitojen hiomiseen.

Int Practicum -hanke järjestää lisäksi maakohtaisia markkinakatsauksia yhteistyössä Kuopion Kauppakamarin ja Kuopion Innovation Oy:n kanssa. Keväällä 2009 kohdemaana on Italia ja syksyllä Saksa. Katsaukset jatkuvat vuonna 2010.

Kokemuksia toiminnan vakinaistamiseksi

Intl Practicum -hanketta rahoittaa Itä-Suomen lääninhallitus ja Euroopan sosiaalirahasto. Hanke kestää vuoden 2010 loppuun, jonka jälkeen mukana olevat oppilaitokset jatkavat toimintaa osana palvelutoimintaansa.

projektipäällikkö Tuija Rantala
puh. 040-355 2235