Saksalainen Bruker BioSpin osti kuopiolaisen PERCH Solutions Oy:n

Aika: 25.03.2009

Kemian alan tutkimuslaitevalmistaja, saksalainen suuryritys Bruker BioSpin on ostanut Kuopion yliopiston tutkijoiden perustaman PERCH Solutions Oy:n. Sen enemmistöomistuksen siirtyminen Bruker BioSpinille julkistettiin hiljattain analyyttisen kemian Pittcon 2009 -teknologiamessuilla Chicagossa.

PERCH Solutions Oy on viiden alun perin Kuopion yliopiston kemian laitoksella työskennelleen tutkijan omistama spin-off-yritys, joka perustettiin vuonna 2001 kaupallistamaan professori Reino Laatikaisen jo pari vuosikymmentä sitten aloittaman PERCH-tutkimusprojektin tuloksia.

Tietokoneohjelmia NMR-mittausten tulkintaan

PERCH Solutions Oy kehittää ja kaupallistaa tietokoneohjelmia, jotka on tarkoitettu kemian tutkimuksessa tärkeässä asemassa olevan ydinmagneettisen resonanssin eli NMR:n (Nuclear Magnetic Resonance) avulla saadun tiedon tulkintaan. Yrityksen päätuote, PERCH NMR Software, on saavuttanut tunnusta alallaan ja on nykyään käytössä lukuisissa akateemisissa ja yrityslaboratorioissa ympäri maailman. PERCH on akronyymi huippututkimusta tarkoittavista sanoista ”peak research”, mutta se tarkoittaa myös ahventa, jonka selkäevää NMR-spektri muistuttaa.

Yrityksen toimiva johto jatkaa yrityksen palveluksessa nykyisissä tehtävissään. Ohjelmiston ja erityisesti analyyttisten sovellutusten kehitystyössä jatkuu kiinteä yhteistyö yrityksen ja Kuopion yliopiston tutkijoiden välillä. Yrityksen tuotteet tullaan integroimaan täydellisesti emoyrityksen ohjelmistoihin. Tiivis yhteistyö alan markkinajohtaja Bruker BioSpinin kanssa tarjoaa erinomaiset kehitysmahdollisuudet ja markkinointikanavat yrityksen tuotteille sekä kuopiolaisten tutkijoiden osaamisen kaupallistamiselle.

Bruker Biospinin tiedote yrityskaupasta on liitteenä.

Matthias Niemitz
PERCH Solutions Ltd.