Julkisuudessa väärää tietoa ylioppilaslehden jakelun estoyrityksistä

Aika: 18.03.2009

Koska eilen ja tänään on laajasti uutisoitu virheellisesti, että Joensuun ja Kuopion yliopistojen hallintojohtajat olisivat yrittäneet estää Itä-Suomen ylioppilaskunnan Uljas-lehden jakelua, niin tuomme julkisuuteen seuraavat faktat:

Joensuun ja Kuopion yliopistojen hallintojohtajat eivät ole yrittäneet estää Itä-Suomen ylioppilaslehden jakelua. Tämä tieto oli virheellinen, koska hallintojohtajat eivät ole olleet yhteydessä Uljaksen toimitukseen lehden jakelusta tai sen estämisestä. Sen sijaan päätoimittajalle esitettiin mielipide siitä, että kun lehteä markkinoitiin abi-numerona ja Itä-Suomen yliopisto osallistui siihen ilmoituksella ja maksamalla 7000 kpl lisäjakelun abeille, niin yliopistot olivat pettyneitä, kun kyseessä ei ollutkaan abi-erikoisnumero.

Sen sijaan lehden lisäjakelusta viestintäyksikkö kysyi päätoimittaja Veera Järvenpäältä, että onko mahdollista perua tai siirtää Itä-Suomen yliopiston maksama 7000 kpl erikoisjakelu abeille, koska kyseessä ei ollut abeille tehty erikoisnumero – kuten yliopistolle oli ilmoitettu. Se ei ollut mahdollista, koska lehti oli ehditty jo postittaa. Samassa keskustelussa viestintäyksikkö korosti, ettemme luonnollisestikaan halua puuttua sinänsä lehden journalistisiin linjauksiin ja juttuaiheisiin.