Yliopistojen hallitukset hyväksyivät kiinteistöyhtiön perustamisasiakirjat

Itä-Suomen yliopisto 2010
Tiedote 10.3.2009

Yliopistojen hallitukset hyväksyivät kiinteistöyhtiön perustamisasiakirjat

Joensuun ja Kuopion yliopistojen hallitukset hyväksyivät kokouksissaan 10.3.2009 Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n perustamisasiakirjat sekä perustamis- ja osakassopimukset ja yhtiöjärjestyksen. Kiinteistön perustaminen on tarkoitus käsitellä valtioneuvostossa vielä maaliskuun aikana.

Kiinteistöyhtiöiden perustaminen ja valtion omaisuuden siirtäminen yhtiöihin liittyy uusien taloudellisesti ja hallinnollisesti itsenäisten yliopistojen pääomittamiseen kiinteistövarallisuuden avulla. Perustettaviin yhtiöihin - Suomen yliopistokiinteistöt Oy, Helsingin yliopistokiinteistöt Oy ja Aalto-yliopistokiinteistöt Oy - on tarkoitus siirtää yliopistojen käytössä olevia Senaatti-kiinteistöiltä vuokrattuja valtion kiinteistöjä. Valtion on tarkoitus luovuttaa vastikkeetta 2/3 yhtiöiden osakkeista yliopistoille.

Yhtiön osakkeilla tuetaan yliopistojen vakavaraisuutta. Tulevan Itä-Suomen yliopiston osuudeksi kiinteistöistä tulee Suomen yliopistokiinteistöt -yhtiön tiloista noin 187 000 neliötä arvoltaan noin155 miljoonaa euroa.

Joensuun yliopisto
Hallintojohtaja Petri Lintunen, 050 301 9791