Itä-Suomen yliopiston yliopistokollegio valittiin

Itä-Suomen yliopisto 2010
Tiedote 10.3.2009

Itä-Suomen yliopiston yliopistokollegio valittiin

Joensuun ja Kuopion yliopistojen hallitukset valitsivat kokouksissaan 10. maaliskuuta yliopistokollegion. Itä-Suomen yliopiston ensimmäiseen yliopistokollegioon valittiin 24 jäsentä, joista puolet on Joensuusta ja puolet Kuopiosta.

Joensuuta edustavat professorijäsenet ovat Tapani Pakkanen, Jopi Nyman, Pirkkoliisa Ahponen ja Jorma Enkenberg. Opettajia, tutkijoita sekä muuta henkilökuntaa kollegiossa edustavat taloussihteeri Tuula Ranne, yliassistentti Antero Puhakka, lehtori Eeva Kuusela ja lehtori Merja Korhonen. Yliopistokollegion opiskelijajäsenet ovat Anni Pasanen, Tuula Tolvanen, Pekka Koivaara ja Mika Hämeenniemi.

Kuopiota edustavat professorit ovat Päivi Eriksson, Kristiina Järvinen, Pauli Niemelä ja Juhani Nuutinen. Opettajia, tutkijoita ja muuta henkilökuntaa kollegiossa edustavat lehtori Tapio Nurmi, lehtori Erkki Pesonen, palvelupäällikkö Arja Juntunen ja tietojärjestelmäsuunnittelija Juha Riepponen. Kollegion opiskelijajäsenet ovat Hanna Laakso, Juho Kylä-Vehka, Ilkka Martikainen ja Veli-Matti Lammentausta.

Yliopistokollegio muodostettiin ns. kolmikantaperiaatteella nykyisten hallituksien professorikunnan edustajista, opetus-, tutkimus- ja muun henkilöstön edustajista sekä opiskelijajäsenistä. Kustakin ryhmästä valittiin kahdeksan edustajaa, joista puolet on Joensuusta ja puolet Kuopiosta.

Yliopistokollegion keskuudestaan valitsema toimikunta valmistelee esityksen Itä-Suomen yliopiston ensimmäisen hallituksen jäsenistä. Hallitukseen tulee 12 jäsentä, joista kuusi valitaan yliopiston sisältä ja kuusi yliopistoyhteisön ulkopuolelta.

Yliopiston sisältä hallitukseen valitaan kaksi professoria, kaksi opetus-, tutkimus- tai muun henkilöstön edustajaa ja kaksi opiskelijaa. Kustakin ryhmästä toinen edustaja on Joensuun yliopistosta ja toinen Kuopion yliopistosta.

Itä-Suomen yliopiston hallitus valitaan keväällä 2009 ja se aloittaa toimintansa 1. elokuuta 2009, jos eduskunta hyväksyy uuden yliopistolain.

Joensuun yliopisto
Rehtori Perttu Vartiainen, 050 301 1530