Jari Hämäläinen teollisuusfysiikan professoriksi

Aika: 25.02.2009

Kuopion yliopiston hallitus nimitti kokouksessaan 25.2.2009 FT, dosentti Jari Hämäläisen teollisuusfysiikan, erityisesti paperinvalmistuksen mallinnuksen professorin virkaan kutsusta 1.3.2009 alkaen.

Jari Hämäläinen on syntynyt 1965 Mikkelin maalaiskunnassa. Hän on valmistunut ylioppilaaksi 1984 Mikkelin lyseosta, suorittanut filosofian maisterin tutkinnon 1989, filosofian lisensiaatin tutkinnon 1991 ja filosofian tohtorin tutkinnon 1993 Jyväskylän yliopistosta.

Jari Hämäläinen on toiminut Jyväskylän yliopistossa mm. tutkijana 1990–1994 ja sivutoimisena luennoitsijana vuosien 1995–2001 aikana. VTT Energialla hän oli erikoistutkijana 1994–1996 sekä Metso Paper Oy:n vanhempana tutkijana 1996–2001 sekä tutkimuspäällikkönä 2002–2004. Hämäläinen nimitettiin Kuopion yliopiston paperinvalmistuksen mallinnuksen professorin virkaan vuoden 2004 alusta alkaen. Virka oli Kuopion kaupungin tukema viisivuotinen määräaikainen professuuri.

Jari Hämäläisen tutkimustyö kohdistuu pääasiassa paperinvalmistusprosessin matemaattiseen mallinnukseen ja tietokonesimulointiin lähtien kuitususpensioiden virtauslaskennasta valmiin paperin analysointiin ja koko paperikoneen laajuisiin optimointeihin ja päätöksenteon tukijärjestelmiin.

Hämäläisen johtama kymmenen tutkijan muodostama tutkimusryhmä on toiminut vuodesta 2004 alkaen läheisessä yhteistyössä teollisuuden kanssa. Ryhmän noin 2.5 milj. euron rahoituksesta noin 60 % on tullut suoraan teollisuudesta. Viime aikoina paperinvalmistuksen rinnalle on tullut myös lämmönsiirtimien tutkimus läheisessä yhteistyössä leppävirtalaisen Danfoss LPM:n kanssa.