Itä-Suomen yliopisto toiseksi suurin Tekes-rahoituksessa

Itä-Suomen yliopisto 2010

Tiedote 17.2.2009

Itä-Suomen yliopisto toiseksi suurin Tekes-rahoituksessa

Itä-Suomen yliopisto oli viime vuonna Suomen toiseksi tehokkain yritysyhteistyöyliopisto tutkimus- tuotekehitysrahoitukseen suunnatulla Tekes- rahoituksella mitattuna. Joensuun ja Kuopion yliopistojen yhteenlaskettu rahoitusmäärä oli toiseksi suurin eli 19,1 miljoonaa euroa 42 tutkimushankkeelle. Valtakunnallisesti eniten rahoitusta sai Teknillinen korkeakoulu, 31,1 miljoonaa euroa. Itä-Suomen yliopiston osuus Tekesin vuonna 2008 yliopistoille myöntämistä rahoista oli 15 %.

Joensuun ja Kuopion yliopistossa Tekes-rahoituksella tuettiin useita Itä-Suomen yliopiston profiilia vahvistavia hankkeita mm. biotekniikan, fysiikan, hyvinvointitutkimuksen, kemian, lääketutkimuksen, metsäntutkimuksen ja ympäristötutkimuksen alalta.

Esimerkkinä Kuopiossa toteutettavasta hankkeesta on mm. lääketeollisuuden valmistusprosessien sensoriteknologioiden tutkimushanke. Siinä tavoitteena on kehittää Itä-Suomen alueella lääketeollisuuden prosessien mittausjärjestelmien osaamista. Samoin tuetaan FinWell-ohjelmasta kansalaisten oman elämän ja hyvinvoinnin palvelujen kehittämishanketta. Kansalainen voi osallistua palvelujen kehittämiseen tavalla, jossa myös tulevaisuuden tarpeet otetaan huomioon.

Fysiikassa rahoitusta sai metsäteollisuuden tuotantoteknologioita kehittävä hanke. Joensuussa toteutetaan uuteen teknologiaan perustuvan metsäninventointijärjestelmän kehittämishanke. Järjestelmä perustuu perinteisten maastomittausten sijaan laserkeilaukseen ja digitaalisiin ilmakuviin. Lisäksi toteutetaan mm. luonnossa esiintyviä pintoja jäljittelevien ja nanokomposiiteista tehtyjen rakenteiden sovellushanke kemiassa sekä ultralyhyitä laserpulsseja käyttävä nanorakenteiden tutkimushanke fysiikassa.

Projektijohtaja, hallintojohtaja Päivi Nerg, 040 842 9810

Kuopion yliopisto