Yliopiston varainhankintakampanja käynnistyy

Aika: 03.02.2009

Joensuun ja Kuopion yliopistot käynnistävät varainhankintakampanjan Itä-Suomen yliopiston toiminnan tukemiseksi. Syksyllä 2009 voimaan tulevan uuden yliopistolain myötä yliopistot irtautuvat valtion budjettitaloudesta ja yliopistojen oikeudellinen asema muuttuu. Varainhankintakampanjan tarkoituksena on vahvistaa omaan rahatalouteen siirtyvän ja julkisoikeudellisena laitoksena toimivan Itä-Suomen yliopiston pääomarakennetta.

Käynnistyvässä kampanjassa yksityishenkilöiden ja yritysten tukea kerätään Joensuun ja Kuopion yliopistojen yliopistorahastoille. Yksittäinen, vähintään 850 euron ja enintään 250 000 suuruinen lahjoitus on verotuksessa vähennyskelpoinen.

Myös valtio on varautunut tekemään vuosina 2010–2011 finanssisijoituksia julkisoikeudellisina laitoksina toimiviin yliopistoihin 2,5-kertaisena niiden hankkimiin yksityisiin pääomasijoituksiin. Edellytyksenä on, että yliopistojen keräämä yksityinen pääoma on vuoden 2010 loppuun mennessä vähintään miljoona euroa.

Viime keväänä perustettuun Kuopion yliopistorahastoon lahjoituksia ovat tehneet pohjoissavolaiset yritykset ja yhteisöt. Lahjoituksista koostuvan rahaston pääoma on lähes 270 000 euroa. Itä-Suomen yliopistossa rahasto tukee erityisesti Kuopion kampuksen toimintaa.

Tänä vuonna 40-vuotisjuhlavuottaan viettävän Joensuun yliopiston varainhankintakampanja kohdistuu tammikuussa perustetulle yliopistorahastolle ja Joensuun yliopiston Tukisäätiölle. Yliopistorahaston lahjoittajina voivat olla yksityishenkilöt ja yritykset. Kuntien ja julkisyhteisöjen tuki kohdentuu puolestaan Joensuun yliopiston tukisäätiölle, jonka tehtävänä on yliopiston toiminnan tukeminen ja sen tunnetuksi tekeminen. Itä-Suomen yliopistossa yliopistorahasto ja tukisäätiö tukevat Joensuun kampuksen toimintaa. Yliopistorahastot hakevat tarvittavat rahankeräysluvat varainkeräyskampanjaa varten.

Kuopion yliopisto
Rehtori Matti Uusitupa, 0400 615 661