Kuopion yliopiston apteekki avasi Suomen suurimman verkkoapteekin

Aika: 02.02.2009

Kuopion yliopiston apteekki aloitti maanantaina 2. helmikuuta verkkoapteekkitoiminnan osoitteessa www.yliopistonverkkoapteekki.fi. Verkkoapteekki myy itsehoitotuotteita normaaliin apteekin hintaan tai jopa halvemmalla.

Verkkoapteekista vastaava proviisori Petri Kröger lupaa, että tarjolla pidetään jatkuvasti kilpailukykyistä tuotevalikoimaa. Jo alkuvaiheessa tuotteita on enemmän kuin muissa Suomen verkkoapteekeissa, reilusti yli tuhat. Valikoimaan kuuluu kosmetiikkaa, vitamiini- ja ravintovalmisteita, intiimituotteita, luontaistuotteita, eläinten tuotteita ja monia muita tuoteryhmiä.

Lääkkeitä ei netissä aluksi myydä. – Odotamme lääkelain uudistusta, joka tuo pelisäännöt lääkkeiden verkkomyynnille. Tärkeä kysymys on esimerkiksi lääkeneuvonnan järjestäminen verkossa asioiville.

Kröger ennakoi, että itsehoitolääkkeet tulevat verkkoapteekin valikoimaan 1-2 vuoden kuluessa. Reseptilääkkeet seuraavat perässä sähköisen reseptin käyttöönoton myötä.

Verkkoapteekin kehittämiseen osallistunut farmaseutti Johanna Sarajärvi arvelee, että palvelu on tervetullut esimerkiksi niille, joiden on hankala asioida apteekissa kiireen, pitkän matkan tai liikkumisvaikeuksien vuoksi. – Lääkkeiden tullessa mukaan kuvaan verkkoapteekki voi helpottaa merkittävästi syrjäseutujen lääkehuoltoa.

– Verkossa voi myös käydä ostoksilla huomaamattomasti. Kaikki eivät halua asioida kasvokkain tai törmätä naapuriin vaikkapa raskaustestiä tai intiimituotteita ostaessaan.

Tuotteet klikkauksen päässä

Ilmeeltään iloisilla ja selkeillä verkkoapteekkisivuilla on helppo surffailla. Tuotteisiin voi tutustua selailemalla kattavaa tuoteryhmälistaa tai siirtymällä yhdellä klikkauksella suoraan vaikkapa kosmetiikkaosastolle. Lyhyet, asiantuntevat esittelyt helpottavat tuotteiden vertailua.

Apteekkari Tomi Järvinen kiittelee lopputuloksesta projektitiimiä, jossa on ollut mukana asiakaspalvelussa toimivia farmaseutteja ja proviisoreja. – Verkkosivuilla on runsaasti informaatiota tuotteista ja lisäksi neuvomme asiakkaita tarvittaessa puhelimitse joka päivä klo 8-22. Asiakkaat luottavat ja ovat erittäin tyytyväisiä apteekkien osaamiseen ja palveluihin, ja siksi neuvontaan on tärkeätä panostaa myös tulevissa verkkoapteekeissa.

Liikeidean kehittämiseen osallistui Apteekin Oma Juttu Oy ja verkkopalvelun toimittaa sähköisen kaupankäynnin osaaja Gagar Oy. Valikoimasta, tuotetietoudesta ja ostosten toimittamisesta tilaajille vastaa Kuopion yliopiston apteekki.

Järvinen arvelee, että verkkoapteekin myynti lähtee käyntiin hiljakseen. – Aivan toiseen mittakaavaan päästään, kun lääkkeidenkin myynti on mahdollista verkossa.

Apteekkari Tomi Järvinen, 040-7288058, tomi.jarvinen@uku.fi

Proviisori Petri Kröger, 040-8344059, petri.kroger@uku.fi