Heimo Viinamäki psykiatrian professoriksi

Aika: 21.01.2009

LKT Heimo Viinamäki nimitettiin psykiatrian professorin virkaan 1. helmikuuta 2009 lukien.

Heimo Viinamäki on syntynyt 1956 Alajärvellä. Hän on valmistunut ylioppilaaksi Alajärven lukiosta 1975, lääketieteen lisensiaatiksi Kuopion yliopistosta 1980 sekä lääketieteen ja kirurgian tohtoriksi 1987 Kuopion yliopistosta. Hän on saanut psykiatrian erikoislääkärin oikeudet 1987, erikoislääkärin hallinnon pätevyyden 1990 ja psykoterapian erityistason pätevyyden 1990. Hänet on nimitetty Kuopion yliopiston psykiatrian dosentiksi 1993.

Heimo Viinamäki on toiminut mm. osastonlääkärinä 1981–1984 Törnävän sairaalassa, Kuopion yliopistollisessa sairaalassa apulaislääkärinä 1984–1987, apulaisylilääkärinä 1988–1993 ja osastonylilääkärinä 1995–1996. Kuopion yliopiston psykiatrian apulaisprofessorina hän toimi 1993–1998 ja Kuopion yliopiston psykiatrian professorina hän on toiminut elokuusta 1998 alkaen. Nyt täytettyyn psykiatrian professuuriin kuuluvat lisänä myös mm. psykiatrian oppiaineen vastuuhenkilön tehtävät.

Heimo Viinamäen tutkimuksen pääkohteena ovat depressiosta toipuminen ja sen esteet sekä depressioon liittyvät endokrinologiset ja keskushermostolliseen säätelyyn liittyvät poikkeavuudet.