Molekyylilääketieteen tutkimukselle entistä paremmat puitteet Kuopiossa

Aika: 16.01.2009

Kuopion yliopistossa toimiva Biokeskus Kuopio (BCK) kehittää innovaatiotoimintaansa ja verkostoitumistaan sekä laajentaa ja modernisoi infrastruktuuriaan 2008 - 2009 kahdessa hiljattain käynnistyneessä Euroopan sosiaalirahaston (ESR) ja Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) hankkeessa. Hankkeita rahoittavat Itä-Suomen lääninhallituksen sivistysosaston lisäksi bioalan yritykset Ark Therapeutics Oy, Cerebricon Oy ja Medeia Therapeutics Oy, Kuopion yliopistollinen keskussairaala, Kuopion kaupunki sekä Karttulan, Leppävirran, Maaningan ja Siilinjärven kunnat.

Biokeskus Kuopiossa toimii tukitoimintoja varten viisi palveluyksikköä genomi-, geeninsiirto-, kuvantamis-, tautimalli- ja kantasolukeskus. Vuonna 2009 perustetaan uudet palveluyksiköt bioinformatiikkakeskus ja Joensuun yliopiston yhteyteen rakennebiologian tutkimuskeskus.

Hankkeiden puitteissa tehdään laitehankintoja, jotka luovat merkittävästi paremmat edellytykset Kuopiossa tehtävälle molekyylilääketieteen sekä siihen liittyvän lääke- ja biotekniikan alan tutkimukselle. Genomikeskukseen on hankittu Sequenom-laitteisto kansantautien ja syöpäsairauksien geenitutkimukseen. Laitteistolla pystytään tekemään geneettisiä analyysejä laajoissa tutkimusaineistoissa. Tautimallikeskukseen on hankittu angiografialaitteistoa, mikä mahdollistaa uudenlaisen, tarkemman ja luotettavamman tavan selvittää sydän- ja verisuonisairauksien mekanismeja ja kehittää lääkegeeniä ja soluhoitoja. Kuvantamiskeskukseen on hankittu uusi konsoli magneettikuvantamislaitteistoon. Uusi laitteisto mahdollistaa sairauksien uusien diagnoosimenetelmien kehittämisen, sairausmekanismien tutkimisen sekä hoito- ja lääketutkimukset. Kuvantamiskeskukseen on hankittu myös konfokaalimikroskopialaitteistoa solutason tutkimuksiin. Konfokaalilaitteiston uudistaminen mahdollistaa solu- ja molekyylitasolla sairausmekanismien tutkimuksen ja hoitomuotojen kehittämisen.

Biokeskus Kuopio on perustettu Kuopion yliopistoon vuonna 2007. Biokeskus Kuopioon kuuluu 33 tutkimusryhmää, joista kaksi toimii Joensuun yliopistossa. BCK:n tavoitteena on edistää yliopiston ja Kuopion seudun molekyylilääketieteen kansainvälistä kilpailukykyä, uusien teknologioiden käyttöönottoa ja tutkimustulosten hyödyntämistä sekä erityisesti bioalan yritystoimintaa. BCK on yksi kuudesta Biokeskus Suomen alaisista biokeskuksista. BCK on ainoa biokeskus, jossa on mukana myös yrityksiä.

Biokeskus Kuopion johtaja Seppo Ylä-Herttuala, p. 040 3552075