Hilkka Soiniselle Pohjolan ja Suomi-yhtiön lääketieteen palkinto

Aika: 02.01.2009

Kuopion yliopiston neurologian professori Hilkka Soininen saa Pohjolan ja Suomi-yhtiön yhteisen lääketieteen palkinnon tunnustuksena ansiokkaasta ja pitkäjänteisestä toiminnasta dementian ja Alzheimerin taudin syiden selvittämisessä ja hoitojen kehittämisessä. Palkintosumma on 20 000 euroa. Palkinto luovutetaan Valtakunnallisilla Lääketieteen päivillä Helsingissä 5. tammikuuta, missä Soininen pitää juhlaluennon aiheesta "Voiko Alzheimerin tautia ehkäistä?". Palkinto jaetaan nyt 29. kerran.

Hilkka Soininen on tehnyt monipuolista tutkimustyötä muistisairauksien ehkäisyn, hoidon ja diagnostiikan kehittämisessä. Hän toimii professorina Kuopion yliopistossa, jossa on viime vuosina panostettu erityisesti Alzheimerin taudin tutkimukseen. Soinisen laaja-alainen tutkimustyö on translationaalista, mikä tarkoittaa että taudin mekanismeista saatua uutta tietoa pyritään siirtämään potilasta auttaviin sovelluksiin diagnostiikassa ja hoidossa.

Liikunnalla ja terveellisellä ravinnolla voi ehkäistä myös dementiaa

Hilkka Soininen haluaa kiinnittää huomiota muistisairauksien ennaltaehkäisyyn, johon voi vaikuttaa elämäntavoilla, kuten liikunnalla ja terveellisellä ravinnolla. Esimerkiksi Alzheimerin tautiin on ollut lääkkeitä vasta runsaat kymmenen vuotta, ja vaikka tälläkin hetkellä tehdään uusia lääkeainetutkimuksia, dementiaa ei voida parantaa, vain mahdollisesti hidastaa sen etenemistä ja parantaa potilaan oloa.

Uusimmassa tutkimushankkeessa, johon Hilkka Soininen tutkimusryhmineen osallistuu, kokeillaan muun muassa tehostetun neuvonnan merkitystä muistin heikentymisen kannalta. Tässä vuonna 2009 käynnistyvässä FINGER-tutkimuksessa neuvonnan pääpaino kohdistuu ravintoon, liikuntaan, sosiaaliseen ja älylliseen aktiivisuuteen sekä sydän- ja verisuonitautien riskitekijöiden tarkkaan seurantaan ja vähentämiseen. Sillä, että puututaan samanaikaisesti useisiin tunnettuihin riskitekijöihin, odotetaan olevan suotuisia vaikutuksia muistitoimintoihin. Tällöin myös mahdollisen dementian ilmaantumisen odotetaan myöhentyvän merkittävästi. Tutkimus on ensimmäinen laatuaan maailmassa.

Dementoituneiden määrä voimakkaassa kasvussa

Muistisairauksien ehkäiseminen ja niiden hoidon kehittäminen on erittäin tärkeää niin yksilöiden kannalta kuin taloudellisestikin, sillä dementoituneiden määrä kasvaa voimakkaasti väestön ikääntyessä. Määrän ennustetaan nelinkertaistuvan vuoteen 2050 mennessä. Suomessa on 120 000 dementiapotilasta, ja heistä yli puolella on Alzheimerin tauti. Vuosittain tehdään yli 13 000 uutta diagnoosia.

Pohjolan ja Suomi-yhtiön lääketieteen palkinnon myöntää Suomen Lääketieteen Säätiö. Palkinnon luovuttavat professori Hilkka Soiniselle lahjoittajien edustajina toimitusjohtaja Markku Vesterinen Suomi-yhtiöstä ja osastonjohtaja Jorma Rämö Pohjolasta.

Professori Hilkka Soininen, p. (017) 173 012 tai 040 573 5749, hilkka.soininen(at)uku.fi

Ylilääkäri Matti Karjalainen, Pohjola Vakuutus, p. 010 253 2265, matti.karjalainen(at)pohjola.fi